zaterdag 16 juli 2016

Test met papier, aquarelverf en stencils 1

Een test voor wat betreft papier, aquarelverf, stencils en veel water. Ik zag het bij Anneke de Clerck op haar blog.
Het werkt goed op alle 3 de door mij gebruikte papiersoorten, maar ik weet nu wel waar ik beter op moet letten.

Op DCP 250 grams papier.
Nog met stencil er op en
zonder stencil als het is gedroogd.

Op Clairfontaine Paint On 250 grams papier.
Nog met stencil er op en
zonder stencil als het is gedroogd.

Op[ Schut Drawing Paper 225 grams papier.
Nog met stencil er op
en zonder stencil als het is gedroogd.


Leg je stencil op het papier en breng aquarelverf aan met een heel natte kwast en veel water. Wat je anders niet wil, wil je nu juist wel, namelijk heel veel aquarelverf onder je stencil.
Daar waar je bij mij witte stukken ziet waar het stencil heeft gezeten, is te weinig nattigheid onder het stencil gekomen.
En daar waar je een heel gekleurd stuk ziet zonder de patronen van het stencil, zoals bij het laatste voorbeeld in het midden bovenaan, daar is wel genoeg water onder het stencil gekomen, maar heeft het stencil niet goed op het papier gedrukt. Waarschijnlijk was het papier daar wat krom getrokken.
Je stencil heel voorzichtig verwijderen als alles onder het stencil helemaal droog is!!! Drogen met een heattool kan natuurlijk niet, daar kunnen de stencils niet tegen, dus is het een kwestie van geduld. Pfffff.......!
Houd er rekening mee dat tijdens het droogproces je papier kan kraken. Ik heb me gisteravond nogal afgevraagd wat dat geluid toch steeds was ......

En hoewel dit natuurlijk prima te gebruiken achtergronden zijn, moet ik gewoon nog even verder oefenen, ha ha!
Overigens wel heel leuk om te doen. De volgende keer misschien door het gebruik van meerdere stencils voor de achtergrond.


Gebruikte materialen:
DCP papier 250 grams
Clairfontaine Paint On papier 250 grams
Schut Artis Drawing Paper 225 grams
Talens Van Gogh Aquarelverf
Stencils
    

2 opmerkingen:

  1. Leuk én leerzaam om zo verschillende dingen uit te proberen Yvon. Volgens mij zijn het wel heel bruikbare probeersels. Láchen dat ze kraken bij het drogen...ik kan me voorstellen dat je in de eerste instantie niet weet wat je hoort..LOL Ik zie al helemaal voor me hoe je je oor overal te luisteren legt...whaa
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie testvellen geworden, daar kun je denk ik wel wat mee!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails