woensdag 1 maart 2017

Vergelijkend warenonderzoek "delipaper"

Omdat in Nederland delipaper eigenlijk niet (meer) verkrijgbaar is, ben ik voor mezelf maar eens een soort vergelijkend warenonderzoek "delipaper" gestart. Wat geen delipaper is, maar op zoek naar een alternatief wat hier wel goed verkrijgbaar is, liefst hier om de hoek, en ook geen vermogen kost.




Wat heb ik gebruikt en wat zijn mijn ervaringen.
Ik heb alle verf met een brayer aangebracht, patronen gemaakt met Art Foamies en stempels, de witte accenten met een stencil, en gestempeld met Archival Coffee en Jet Black.




Als eerste heb ik Reynolds Waxpaper gebruikt.
Verkrijgbaar bij Amazon.de voor 10,54 euro per rol, maar wordt niet in Nederland bezorgd.
Op rol van 23 meter x 30,2 cm.
Voordeel: Aan beide zijden te gebruiken. Heel stevig en op ieder formaat van art journals te maken, past ook in de grotere Dylusions journals.
Nadeel: Verkrijgbaarheid, je hebt het niet vandaag binnen. Als je het wilt gebruiken met je gelliplate moet je in stukken gaan scheuren/knippen.
Resultaat vind ik zelf prima. De kleuren zijn hier iets feller dan bij de volgende voorbeelden omdat ik hier Amsterdam Acrylverf heb gebruikt, en bij de andere voorbeelden Fresco Finish van Paper Artsy.



Als tweede heb ik ook Reynolds Waxpaper gebruikt, maar nu dus met Paper Artsy verf wat een matter uiterlijk geeft.
Voor en nadelen hetzelfde als hierboven.



Als derde heb ik Patroonpapier van de Hema gebruikt.
Op rol van 10 meter x 50 cm.
En het beste aan één van de zijden te gebruiken (gladdere kant).
Voordeel: Makkelijk verkrijgbaar als je een Hema in de buurt hebt. Zit op een rol, dus je kunt stukken maken zo groot als je grote Dylusions Art Journal.
Nadeel: Niet heel stevig, ik trok er met mijn brayer al snel meerdere scheuren in, die met verf er overheen ook wel weer dicht te "lijmen" waren.
Resultaat wel mooi, maar ook een beetje kreukelig.



Als vierde heb ik bakpapier van Albert Heijn gebruikt.
Verkrijgbaar in een doos van 20 vellen die op een rol zitten, formaat 38 x 42 cm, waarmee het precies in de grotere Dylusions Art Journals past.
Uit 1 vel kun je 2 gelliprints halen. Je houdt dan nog een stukje over voor als je ook een kleinere gelliplate hebt.
Kosten 73 cent per doos, 3,65 cent per vel, 1,8 cent per gelliprint.
Voordeel: Makkelijk verkrijgbaar als je een Albert Heijn in de buurt hebt. Stevig, mooi resultaat. Lage kosten.
Nadeel: Heb ik eigenlijk niet. Hooguit dat je dus niet een meter kunt afscheuren zoals dat wel kan bij materiaal wat op een rol zit.



Het officiële Delipaper is wel verkrijgen bij Amazon.de, maar dan moet je voor de grootste velletjes van ongeveer 37,5 x 25,1 cm een doos van 500 stuks bestellen die, inclusief verzendkosten, bijna 60 euro kost. Dat lijkt heel veel, maar omgerekend per velletje kost het 12 cent, wat dan weer meevalt.
Nadeel: Met 1 velletje kun je niet je grote of vierkante Dylusions art journal bedekken (wel de gelliplate), dat je het niet vandaag in huis hebt en dus meteen een groot aantal velletjes moet bestellen.
Voordeel: Geeft wel een mooi resultaat en is stevig.
Deze delipaper maakte ik voor een bepaalde gelegenheid, maar wel met dezelfde verf, inkt en ongeveer dezelfde stempels.


Ook boterhampapier lijkt me een goed alternatief als dat in een witte variant verkrijgbaar is. Daar ga ik nog eens naar op zoek.
En ik ga ook bruin bakpapier nog een keer uitproberen, wat uiteraard door de kleur een heel ander resultaat oplevert, ben ik wel benieuwd naar.
Maar ik vond deze resultaten eigenlijk al voldoende om mijn conclusie te kunnen trekken als het beste alternatief voor delipaper voor wat betreft kosten, verkrijgbaarheid, formaat en resultaat.
Ik ga voor de vellen bakpapier van Albert Heijn. En heb geen aandelen, ha ha!

Fijne dag vandaag, groetjes van Yvon

15 opmerkingen:

  1. Wat goed van je dat je dit alles uitgeprobeerd hebt! Ik was nog niet zo ver. :)
    Maar dat AH papier ziet er prima uit. Bedankt voor je "onderzoek"!
    Liefs Margo.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk gedaan Yvonne, dank je wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bakpapier vellen hebben ze ook bij onze vrienden van de Action, zelfde vellen als bij AH maar stukken voordeliger!
    Bedankt voor de test Yvonne, ga meteen een doosje verstoppen in mijn hobby kamertje 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt dat je dit vergelijkend waren onderzoek voor ons gedaan hebt Yvonne.
    Ik neem dit weekend een pak mee bij de Albert Heijn 😊😊

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal duidelijk, ben benieuwd...... moet nog beginnen met de Gelli Plate en wilde dan aan de inkt...is dit soort papier dan ook een leuke uitdaging Yvonne?

    Bedankt.... leuk lezen hoor :)
    Succes,

    Warme Groetjes,
    Aniet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leerzame blogpost...je hebt flink je best gedaan Yvon! Thnxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Papieren zakjes voor boterhammen zijn verkrijgbaar bij de Jumbo.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat jij ons veel tijd hebt bespaard. Dank je wel Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed idee Yvon, dit vergelijkend ' warenonderzoek'! Daar zijn weer veel mensen mee geholpen, is ook wel leuk om te doen....
    lieve groet, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat je dit deed. Nu kan ik stoppen met zoeken. 😊

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails