Voor de challenge die vorige week door Conny is bedacht, gebruik een afbeelding uit een tijdschrift, maakte ik met 1 afbeelding twee transfers. Een voornamelijk kleuren transfer, en eentje met heel weinig kleur.
De tips, die niet zaligmakend zijn, maar waar ik zelf achter ben gekomen en op let:
Bij het maken van een transfer is het handig op een paar dingen te letten.
De afbeelding die je kiest, komt in spiegelbeeld op je papier. Wil je dat niet, dan moet je je afbeelding gespiegeld printen, vooral belangrijk bij teksten als je die op de juiste manier wil kunnen lezen.
Als ik een transfer wil maken van een zwart wit afbeelding, dan print ik die in kleur om alle tussenliggende grijstinten te zien. Print je een zwart wit foto in zwart wit, dan zijn het hele harde tinten en zie je de tussenliggende tinten niet goed.
Een transfer maken op papier wat een beetje glad is gaat beter dan op ruw papier. Dus papier uit de Linda, Jan, Vogue, Libelle, cadeaupapier, enz. kan prima dienen als ondergrond.
Papier uit bijv. Flow werkt niet goed, je trekt bij het rubben van je print heel snel het papier van je ondergrond af.
Ook een gelliplate afdruk met acrylverf werkt niet heel fijn. Het kan wel, maar houd er rekening mee dat je snel de gekleurde verflaag er vanaf rubt en dan meteen op het spierwitte papier zit (als je wit papier voor de gelliprint afdruk hebt gebruikt).
Dan meteen een uitzondering, een transfer maken op krantenpapier en veel boeken-/muziekpapier gaat heel goed.
Een afbeelding met goede contrasten geeft een mooiere transfer dan een afbeelding met hele vage contrasten.
Er zijn verschillende mediums die je kunt gebruiken, ik vind Liquitex matte medium het meest fijn om mee te werken.
Als je je print hebt vastgeplakt op je ondergrond, dan ga je eerst het overtollige meium met een oude bankpas er onder uit vegen. Let er op dat je steeds je bankpas goed afveegt zodat er geen medium op de onderkant van je print komt. Als dat wel gebeurt, gaat met rubben het papier er niet goed vanaf.
Na het wegvegen van overtollig medium ga je je geplakte afbeelding goed drogen, daarna maak ik het met veel water nat, even laten intrekken en dan gaan rubben om het opgeplakte papier er vanaf te halen. De print blijft op je ondergrond achter.
Ik ga een transfer maken op een krant, waarvoor ik dan meestal een stuk krant kies met de tekst van het artikel.
De foto van het voetbalelftal en de computertechniekentekst wil ik niet op mijn transfer, dus zorg ik ervoor dat mijn print met foto op de tekst van het artikel zelf past.
Hoeveel medium je moet aanbrengen is een kwestie van uitproberen denk ik. Belangrijk is om het uit te smeren met een zachte platte kwast zodat je het medium goed kan verdelen.
Sla geen stukje over, niet in het midden, niet aan de zijkanten.
Als je met de hoeveelheid medium op de krant uitkomt, smeer je ongeveer gelijke hoeveelheid op de print aan de kant van het plaatje!
Hoeveel medium je moet aanbrengen is een kwestie van uitproberen denk ik. Belangrijk is om het uit te smeren met een zachte platte kwast zodat je het medium goed kan verdelen.
Sla geen stukje over, niet in het midden, niet aan de zijkanten.
Als je met de hoeveelheid medium op de krant uitkomt, smeer je ongeveer gelijke hoeveelheid op de print aan de kant van het plaatje!
Leg de print op de krant zodanig dat de twee ingesmeerde kanten op elkaar liggen, en wrijf in eerste instantie de afbeelding op de krant.
Ga met de oude bankpas het teveel aan mediun tussen krant en afbeelding wegwrijven. ik doe dat meestal van de ene kant naar de andere, voor mij als linkshandige van rechts naar links. Maar daarna ook van boven naar onderen vice versa.
Dat mag best stevig, maar niet té hard, het papier is nat van het medium en dan trek je het er vanaf.
Dat mag best stevig, maar niet té hard, het papier is nat van het medium en dan trek je het er vanaf.
Ook als er medium op je onderliggende craftsheet of krant komt veeg ik dat af om te voorkomen dat het op mijn ondergrond komt, of op de print met afbeelding.
Als je alles goed hebt aangewreven ziet het er ongeveer zo uit, je gaat het dan heel goed drogen met de heattool, en dat doe ik aan beide zijden.
Als het goed droog is, spray ik het flink nat met de minimister, je ziet de afbeelding dan al weer tevoorschijn komen.
Het water even laten intrekken, en ik veeg het ook nog wat uit met mijn vingers.
Ik probeer de krant naast de afbeelding een beetje droog te houden om te voorkomen dat het afscheurt, dat is straks lastiger rubben.
Het water even laten intrekken, en ik veeg het ook nog wat uit met mijn vingers.
Ik probeer de krant naast de afbeelding een beetje droog te houden om te voorkomen dat het afscheurt, dat is straks lastiger rubben.
Bij het rubben begin ik altijd bij de ogen, neus en mond. Wanneer het daar al verkeerd gaat en ik iemand achterlaat zonder die belangrijke gezichtfuncties, oftewel, wanneer ik meteen een oog, neus, mond of oor er vanaf rub en het is ook helemaal weg, dan hoef ik de rest niet meer te doen. Zonde van al je werk als dat je als laatste gebeurt. Wat natuurlijk evengoed kan gebeuren.
Als ik een stukje aan de zijkant wegrub en de ondergrond komt tevoorschijn vind ik dat niet erg.
Ik maak ook altijd een gescheurde rand aan mijn afbeelding, omdat ik dat mooier vind dan een strak gesneden rand.
Als ik een stukje aan de zijkant wegrub en de ondergrond komt tevoorschijn vind ik dat niet erg.
Ik maak ook altijd een gescheurde rand aan mijn afbeelding, omdat ik dat mooier vind dan een strak gesneden rand.
Je kunt rubben met een sponsje of doek, maar ik doe het eigenlijk altijd met mijn vingers.
Wordt ondertussen je afbeelding iets droger, dan maakt niet zoveel uit, maar wordt het heel droog, spray dan een beetje water bij.
Ik keer de afbeelding ook steeds een kwart slag, daarmee rub je in een andere papierrichting en haal je er nog meer wit papier vanaf.
Je gaat net zo lang door met rubben totdat alle witte papierfrummeltjes er vanaf zijn en er niets meer van je afbeelding af komt.
Tot slot stempel ik met zwart de vlinders en met wit de tekst.
Wanneer je je afbeelding wil fixeren, denk er dan aan om met watervaste inkt te stempelen, en met watervaste materialen je vlinders in te kleuren, of je dat nu voor of na het fixeren doet.
Maar als je genoeg geduld hebt om echt al het witte van je afbeelding te rullen, zou je niet hoeven te fixeren.
Heel veel inspiratie, heel veel transferplezier, groetjes van Yvon
De stempels zijn van KiCoStamps:
Vlindersheet 1, plate 40
Inkt etc.:
Archival, Jet Black
VersaMagic, Cloudy White
Transfermedium: Liquitex matte medium, Amsterdam matte gelmedium, ModPodge, specifieke transfermediums, enz.
Tijdschrift of iets dergelijks met afbeelding
Print van inktjetprinter of laserprinter
Papier om je transfer op te maken: Glad tijdschriftenpapier, krant, boeken- of muziekpapier, cardstock, designpapier, craftpapier, enz.
Kleurplotlood
Oude bankpas
Minimister met water
Stukje keukenrol of tissue
Geen opmerkingen:
Een reactie posten