maandag 3 augustus 2020

Bij Bakker, dé creatieve snoepwinkel!

Een tijdje geleden kreeg ik van Simone van die super leuke creatieve snoepwinkel Bij Bakker in Castricum een aantal acrylinkten van Amsterdam en Sennelier opgestuurd om uit te proberen en iets leuks mee te doen.
Zooooo leuk, en nogmaals, super bedankt Simone, echt heel leuk én heel lief!

Ook al hoefde Simone er niets voor terug, mijn "uitprobeersels" heb ik natuurlijk naar de winkel gestuurd en die kun je daar dus bekijken.

Hier onder beschrijf ik van een paar kaarten hoe ik ze heb gemaakt, inclusief de materialen.
Natuurlijk kan alles met andere kleuren, maar ook met andere stempels worden gemaakt!

Als je een foto groter wilt zien, klik er dan even op, dat vergroten ze.



Bij deze kaart heb ik gebruik gemaakt van Masking Fluid die ik heb aangebracht vóórdat ik de kaart (aquarelpapier) ben gaan kleuren.

Natuurlijk zet ik ook de materialen klaar en doe wat inkt in een oud eierrekje, wat ik toch  nooit gebruik, maar hier wel heel handig voor is!

Ik maak het aquarelpapier nat en doe er dan Sennelier geel en rood op (Primary Yellow 574 en Primary Red 686). Omdat het papier nat is, lopen de inkten goed door .....

..... en vermengen ze ook mooi.
Met Sennelier zwart (Carbon Black 763) maak ik hele lichte spetters, wat ik altijd doe met een satéprikker.

Je kunt gewoon over de masking fluid heen stempelen, maar omdat het wateroplosbare inkten betreft, gebruik ik voor het stempelen een watervaste zwarte inkt, in dit geval Archival Jet Black.
De bloemen zijn van Paper Artsy, Jofy 45.
De stempelafdrukken droog ik even met de heattool.

Ik heb van de bloem een masker gemaakt op een kladpapiertje omdat ik er nog een bloem achter wil stempelen. Je kunt daar ook maskerpapier voor gebruiken, maar ik doe het liever zo, dat is een persoonlijke voorkeur denk ik.
Tip: Knip je masker niet op of precies aan het buitenste lijntje, dan krijg je bij een lelijke witte rand bij je volgende afdruk. Ik knip een masker áltijd aan de binnenkant van het buitenste lijntje van de stempel. Dan lijkt je masker te klein, maar in praktijk komen je afdrukken er dan beter op te staan.

Ik leg het masker op de bloem en stempel er een afdruk overheen, het lijkt nu of de 3e bloem er achter valt.

Ik stempel met de watervaste zwarte inkt een paar rondjes.
De bloemen ga ik inkleuren met Tombow stiften in diverse geel, oranje en rode tinten. De rondjes kleur ik in met heel licht groen.

Met een Posca marker (PC-1M 0,7 mm bullet shaped) geen ik de bloemen witte accenten.

Alles heel goed (laten) drogen.
Op de tekst na is de kaart nu klaar, dus kan ik de masking fluid wegrullen met mijn vingers.


Ik stempel de tekst (KiCoStamps, Tekstsheet 20, plate 84 ) ook met de watervaste inkt.
Tot slot spons ik de randjes van de kaart met de watervaste zwarte inkt, en mat de kaart op zwart en een bijpassende kleur cardstock.




De tweede kaart heb ik ook met masking fluid gemaakt. Bij de vorige kaart heb ik óver de masking fluid heen gestempeld, bij deze kaart heb ik na het kleuren de masking fluid al weg gehaald, en pas daarna gestempeld.
Omdat ik hiervoor de werkwijze al beschreef, laat ik nu wel de foto's zien zodat je weet wat de volgorde van maken is, maar niet meer de beschrijving, want die is verder gelijk aan de eerste kaart.
Ik heb hier voor het kleuren van de kaart Sennelier Phtalo Green 896 gebruikt, die ik in verschillende verdunning met water heb aangebracht. Op sommige plekken zit er nog een vleugje geel doorheen, omdat dat van de vorige kaart nog aan mijn penseel zat.
In tegenstelling tot de vorige kaart, zijn deze bloemen ingekleurd met de Sennlier blauw, Primary Blue 385.
De bloem is een stempel van Paper Artsy, Jofy 45.
De tekststempel is van KiCoStamps, Tekstsheet 19, plate 76.













Het derde kaartje is het bedankkaartje wat ik met de andere voorbeelden meestuurde aan Simone.
Ook dit kaartje is gemaakt op aquarelpapier, met Amsterdam Acrylinkt Primary Magenta 369 en een klein beetje Pearl Red 819, en voor het geel de Sennelier Crylinkt Pramary Yellow 574.

Ik heb eerst de kaart nat gemaakt en daarna kleur aangebracht met de Prinary Yellow.

Terwijl alles nog nat is daar Primary Magenta en heel weinig Pearl Red in laten vallen.

De natte kaart heen en weer wiebelen zodat de kleur verspreidt. Eventueel nog wat water toevoegen als het niet genoeg over de kaart loopt.
De kaart goed (laten) drogen voordat je verder gaat.
Achteraf gezien wilde ik een vierkante kaart maken, dus sneed ik het mooiste stuk er vanaf om te gebruiken.
En het restje was goed om daar met watervaste Archival Jet Black de tekst op te stempelen (KiCoStamps, Tekstsheet 40, plate 165). Dat kan natuurlijk ook met een zwarte inkt van een ander merk.
Het lieveheersbeestje (Cats on Appletrees, Lise 2566) en de hartjes (KiCoStamps, Divers 19, plate 124) zijn gestempeld met Archival Vermillion.
De lijntjes bij de hartjes heb ik gemaakt met een fineliner (Micron 005), maar dat kan natuurlijk met iedere dunne fineliner.

Tot slot heb ik de randjes van de kaart gesponst met zwarte Arcival en gemat op zwart en een bijpassende kleur cardstock.





De volgende twee kaarten heb ik op dezelfde manier gemaakt door het papier nat te maken en de inkt te laten lopen.
Met de laatste kaart wil ik laten zien dat je ook kunt "schilderen", vormen kunt maken met de inkt en een penseel.

flinke verdunning met water en Amsterdam Acrylinkt Primary Cyan 572 en Sennelier Titanium White 116 voor de stippen.

Sennelier Primary Yellow 574 en Primary Red 686.


Alle kleuren Sennelier die ik heb ontvangen (behalve wit) en de gemengde kleuren die zijn ontstaan door over elkaar heen te schilderen.
Van links naar rechts Primary Yellow 574, Primary Red 686,  Primary Blue 385, Phtalo Green 896, Carbon Black 763.




Tot slot wil ik nog even laten zien wat het prachtige effect is van Amsterdam en Sennelier acrylinkten op een heel ander papier, namelijk Yupo papier. Dit is eigenlijk geen echt papier, maar een plastic, het kan dus niet goed tegen verhitten en moet daarom (heel) lang drogen.
Daar waar de inkt op bijvoorbeeld een zuigende papiersoort als aquarel heel mooi wegvloeit, wordt het op Yupo papier meer stroperig, zeker met de Pearl Red erbij.
Ik heb er alleen achtergronden mee gemaakt, ook die kun je in de winkel bekijken, maar je kunt het ook voelen dat er heel veel structuur in zit.
Ook hier wiebel je als het ware heel rustig het papier heen en weer om de inkt vermengd met water over je kaart te laten lopen.


 





Heel veel plezier en inspiratie, blijf gezond, groetjes van Yvon


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails