maandag 3 december 2018

Alles heeft zijn tijd nodig

Op deze zonovergoten herfstdag heb ik ook een herfstkaartje gemaakt.


Ik ben begonnen met het maken van de achtergrond waarvoor ik een vers blad heb gebruikt wat ik aan de achterkant (!!!) heb beïnkt met diverse kleuren Distress inkt in geel, oranje, rood, groen en bruinachtige tinten.
Je kunt hier het beste vers blad voor gebruiken wat niet héél dun is, maar ook niet te dik. Een blad met veel nerven geeft een mooi effect. Probeer het eerst even uit op een kladpapiertje om te zien wat het beste werkt.


Het is handig om het steeltje er wel een stukje aan te laten zitten, daarmee kun je het blad handig oppakken om af te drukken.

Ik heb een heel A4 vol gestempeld met hetzelfde blad, wat ik dus 11x keer opnieuw heb beïnkt en afgedrukt. En dat had ik nog een aantal keren kunnen doen. Bladeren zijn dus vaak te gebruiken, en omdat we zuinig zijn, is dat fijn!

Ik heb een vierkante kaart van ongeveer 11,5x11,5 cm gesneden (uit de rechter bovenhoek, en een kwart slag gedraaid, voor wie het wil weten).

Ik begin met een lichte afdruk van het spinnenweb links boven in de hoek.  Die stempel ik met Pumice Stone omdat ik geen overheersend web wil hebben.
Omdat ik mezelf als punkelf wil gebruiken, maar ook de paddenstoelen, even passen en meten wat kan. Want dat heb ik natuurlijk van tevoren weer niet bedacht.
Ik wil de elf helemaal en goed op de kaart hebben staan, dus daar begin ik mee.
De voetjes van  de elf moeten netjes aan de onderkant van de kaart komen te staan, wat ik met een trucje wel voor elkaar krijg.
Het rubber van de stempels knip ik altijd redelijk strak langs de lijnen uit, zodat ik de onderkant van de voetjes van de elf precies op de onderkant van de kaart kan leggen, zie foto hier boven.

Dan leg ik een acrylblok op de stempel en sluit de stempelliniaal aan op het blok, zonder dat te verschuiven.
Haal het acrylblok voorzichtig weg, ook zonder de stempelliniaal te verschuiven, beïnkt de stempel met zwarte inkt en druk de stempel af terwijl je die langs de liniaal legt.

Je stempelafdruk komt nu netjes aan de onderkant van de kaart.
De paddenstoelen stempel ik op dezelfde manier op de kaart.

Nu wil ik op de hoed van de paddenstoel nog een krekel stempelen,  maar ook daarvan wil ik de pootjes precies op de hoed hebben staan.
De krekel doe ik zodanig op een klein acrylblokje dat de poten precies gelijk lopen met de onderkant va het blokje. Ik plaats er een klein stempeltje boven zodat bij het afdrukken het blokje door de kracht van je afdruk niet gaat kantelen.
Ik maak natuurlijk eerst een proefafdruk op een kladpapiertje om te zien of de poten inderdaad gelijk lopen met de onderkant van het blokje, wat zo is. Nu kan ik de krekel met bijna grote zekerheid op de juiste plek op de kaart afdrukken omdat je altijd de onderkant van het blokje goed kunt zien en dus goed op de juiste positie kunt plaatsen.

Tot slot stempel ik met zwart de tekst van de nieuwe tekstsheet en de spin, en teken met een zwarte dunne Micron een draadje naar boven.
Ik kleur de paddenstoelen in met rode Distress en een waterpenseel, de krekel met lichtgroene Distress.
Het gras van de paddenstoelen kleur ik met groene Distress en kleur dat ook verder naar links op de kaart als gras. Met een dunne zwarte Micron teken ik er nog was grassprieten bij.
De witte stippen en de oogjes van krekel en spin zijn met een witte Posca gemaakt.
Daarna spons ik de randen van de kaart met zwart en mat ik de kaart op een dun zwart randje en een bijpassende kleur cardstock.
Wat hier overigens een stuk afvalkarton is van een kapotte dossiermap, heel goed recyclebaar!





De stempels zijn van KiCoStamps:
Fantasy 4, plate 75
Flora en Fauna 6, plate 59
Tekstsheet 32, plate 147 (NIEUW!)

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress inkt, Mustard Seed, Carved Pumpkin, Fired Brick, Peeled Paint, Wild Honey, Rusty Hinge, Pumice Stone, Twisted Citron
Posca PC-1M 0,7 mm bullet shaped White
Micron black 005
Waterpenseel
Stempelliniaal
Vers blad
   

1 opmerking:

  1. Tjee, wat een gepriegel Yvonne maar hij is wel erg mooi geworden!!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails