donderdag 30 april 2020

KiCo Challenge 2020: Gebruik een silhouet

Vorige week bedacht Conny het thema Silhouet voor onze wekelijkse challenge, en daar gebruikte ik de vrouw van een Art Journal sheet voor.



De pagina's in het art journal boekje heb ik eerst bewerkt met gesso. Daarna heb ik de dame 3x gestempeld op kladpapier en uitgeknipt, om het straks als masker te kunnen gebruiken, maar ook om in het boekje even te kijken waar ik het gestempeld wil hebben.

Ik stempel de eerste dame, even drogen met de heattool, en leg er dan het masker op.

Dan stempel ik de tweede dame schuin achter de eerste.

Als je het masker bij de eerste dame weghaalt kun je zien dat ze mooi achter elkaar staan.
Op de linker bladzijde stempel ik de derde dame. 

Ik wil niet alleen een silhouet op de pagina's, maar ook aan de zijkant van de rechter bladzijde. daarom trek ik met potlood een lijn tot aan het silhouet, waarna ik de zijkant uitknip.

Omdat ik het silhouet mooi wil laten uitspringen tegen de achtergrond, besluit ik om die donker te maken met van boven naar beneden blauw, bruin en zwart.

Ik doe dat met een kwastje met harde stugge haren en met een zo droog mogelijke kwast, dus zo min mogelijk verf. Op deze manier krijg je ook meer tekening in de achtergrond.
En natuurlijk gebruik ik hier ook de maskers weer voor.

Om dat maskers iets beter te latten liggen, plak ik het dubbele masker met een klein stukje plakband aan elkaar en ze het met een paperclip aan het boekje vast.

Als de achtergrond klaar is, verwijder ik de maskers.

Ik wil graag sterren in de achtergrond. Daarvoor dep ik de achterkant van een penseeltje op het Versamark stempelkussen en dan maak ik daarmee een afdruk op de pagina's.
Daar strooi ik witte embossingpoeder op en verhit het met de heattool.

Ik had bedacht de silhouetten te vullen  met een kleurtje, maar bedenk ter plekke weer iets anders.
Daarvoor ga ik eerst met een zwarte Stabilo All en een waterpenseel een schaduw maken rondom de silhouetten. Waarmee de nette figuurtjes weg zijn.....

Nu ga ik de silhouetten maken op Yupo papier wat ik heb gekleurd met alcoholinkt en een stencil.
Eerst maak ik het papier nat met blending solution en dan leg ik het stencil er op.
Ik doe in alle openingen van het stencil verschillende kleuren alcoholinkt die vanzelf in elkaar over gaan lopen.
En dan, geduld, héél veel geduld! Op de foto hier boven ligt het stencil er nog op.....

..... maar hier is het stencil er vanaf.
Dat geduld heb je echt nodig, want je kunt het stencil er pas vanaf halen als het echt helemaal droog is, zowel in de gaten van het stencil, maar ook ónder het stencil.
Ik heb deze techniek eerder gedaan met aquarelverf, aquarelpapier en een stencil. Dan kun je hetzelfde doen als hierboven beschreven, maar ook daar het stencil pas verwijderen als alles helemaal droog is.
Het stencil zit overigens niet aan het papier vast geplakt!

Als alles droog is ga ik het silhouet van de dame stempelen. Het voorbeeld hierboven was de tweede  poging, op deze foto zie je rechts de eerste poging. Die is wel meer helder van kleur, dus pak ik toch maar die dames, hoewel de techniek hier minder goed tot uiting komt.
Ik stempel de dames met acrylverf op het Yupo papier. Ik doe wat verf op de crafsheet en rol dat uit met de brayer. Daar dep ik het stempel in en druk het af op het papier, het droogt heel snel op het Yupo papier.
Maak je stempel direct daarna schoon!
Dan knip ik de silhouetten uit en plak ze op.

Om de silhouetten nog iets beter uit te laten komen maak ik nog een schaduw met een wit houtskoolpotlood en veeg dat uit met mijn vingers.
Dat kun je ook doen met een witte Stabilo All en een doezelaar.

En toen bedacht ik als laatste, ik heb geen tekst, die wil ik er ook nog wel bij.
Ik had natuurlijk éérst de tekst en pas daarna de sterren moet doen, maar ja......
Gelukkig valt de "schade" nog wel redelijk mee omdat ik geprobeerd heb de tekst tussen de sterren door te stempelen. Dit heb ik gedaan met Versamark en daarna geëmbost met witte embossingpoeder.


Heel veel stempelplezier, blijf gezond, groetjes van Yvon


De silhouetstempel en de tekst is van KiCoStamps, Art Journal sheet 4, plate 92.

Inkt etc.:
Ranger Alcoholinkt diverse kleuren
Gesso wit
Paper Artsy Fresco Finish, Pea Coat, French Roast, Little Black Dress, Slate
Versamark
Stabilo All zwart
Houtskoolpotlood wit
Waterpenseel
Kwastje met stugge haren
Kwastje/penseel met een beetje platte achterkant van de steel
KiCoStamps Opaque Detail embossingpoeder white
Kite Stencil, Daisymania KS036
Brayer
Heatgun
Craftsheet
Art Journal boekje
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails