dinsdag 7 juli 2020

Aquarel en Masking Fluid

Vandaag heb ik voor KiCoStamps een kaart gemaakt waarbij ik gebruik heb gemaakt van Masking Fluid.
Wanneer je de vloeistof aanbrengt, kun je daarna je kaart met alles bewerken (nou ja, bijna alles..... zie verderop), maar worden de met masking fluid bedekte delen uitgespaard. Door de opgedroogde fluid later weg te vegen, komt de kleur van de oorspronkelijke kaart weer tevoorschijn.
Ik heb masking fluid gebruikt omdat dat hetgeen is wat ik in huis heb, maar je kunt natuurlijk ook masking tape gebruiken.


Ik had bedacht om de masking fluid in blokken aan te brengen, de bloemen te stempelen met Versamark en te embossen, maar liep toen tegen het probleem aan dat je de masking fluid nauwelijks nog van je kaart af krijgt.


Eerst maar even dit probleem laten zien, zodat jullie daar niet mee geconfronteerd worden.
Links zie je de kaart waarbij de bloemen zijn geëmbost met zwart embossingpoeder. Wat gewoon op de masking fluid hecht en ook embost.
Wanneer je het van je papier af wilt halen, dan gaat het blauwe er makkelijk vanaf, dat is de masking fluid zoals het er uit ziet zonder de embossingpoeder.
Rechts zie je het papier met alle masking fluid er vanaf, wat echt héél veel moeite en kracht in je vingers kost. En buiten dat, op beide wijsvingers een kapot gewreven blaar!
Bij de pijltjes zie je dat het papier zwart gewreven is door het embossingpoeder wat je wel los wrijft van de masking fluid, maar wat over het papier gaat en zwart afgeeft. Dat is niet te voorkomen.

Gelukkig heeft het 300 grams aquarelpapier nog een achterkant, wat ik nog steeds heel goed kan gebruiken.
Opnieuw beginnen dus!

Alles stond al klaar.....

De achterkant van de kaart van 18x18 cm opnieuw met de masking fluid ingedeeld in 9 blokken van 6x6 cm.
De masking fluid heb ik uit de losse hand aangebracht, de lijnen worden dus niet heel strak.

Ik heb een paar kleuren groen, blauwgroen, blauwgrijs/groengrijs gemengd en met een penseel neem ik steeds wat kleur op en verdeel wat dotten verf over het papier. Niet alleen dotten, ook vegen/streken, hoe je ze wilt noemen.

De kaart goed drogen en dan met zwart de twee bloemen stempelen, ook goed drogen.

Daarna de bloemen met aquarelverf inkleuren.....

..... accenten geven met een witte Signo pen en met de eerder gebruikte kleuren aquarelverf spetteen.

Om nog wat extra structuur te geven heb ik wat doodles aangebracht (zo niet mijn favoriete bezigheid!) met een zwarte Pilot en Micron pen, en met de witte Signo.

Pas daarna heb ik de masking fluid verwijderd.
Dat ziet er een stuk beter uit dan met de geëmboste bloemen in de eerste kaart! Geen zwarte vegen op de witte randen onder de masking fluid.

Ik heb de tekst met zwart gestempeld en links onder nog een doodle erbij gemaakt voor een betere verdeling op de kaart.
Tot slot de randen van de kaart met zwart gesponst en de kaart gemat op bijpassend blauwgrijs en groengrijs cardstock.



Heel veel stempelinspiratie, blijf gezond, groetjes van Yvon


De stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 25, plate 154A
Tekstsheet 29, plate 135

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Aquarelverf
Molotow Masking Fluid (of masking tape)
Signo wit
Pilot Permaball black
Micron black 04
Aquarelpapier (ik heb gebruikt Schut Terschelling, 300 grams, hot pressed/glad (smooth))
Potjes schoon water (2; 1 voor het uitspoelen van je vieze penseel, 1 met schoon water zodat je penseel echt schoon wordt)
   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails