vrijdag 19 juni 2020

KiCo Challenge 2020: Gebruik structuurpasta en een stencil

Voor de KiCoStamps Challenge is het thema deze week: Gebruik structuurpasta en een stencil.

En die structuurpasta mag iets zijn wat als zodanig op de verpakking staat, maar natuurlijk ook bijvoorbeeld (extra) heavy gesso, crackle paste, molding paste, (extra) heavy body paint, of iets dergelijks.
Als je het maar met een stencil gebruikt.

Deze keer meer een technieken- en materialen challenge dan dat ik veel heb gestempeld.



Natuurlijk heb ik wel in mijn kleine Art Journal boekje gewerkt en de twee pagina's eerst voorzien van een laagje witte gesso.
Daarna met een stencil en texture paste clear crackle het patroon van het stencil aangebracht.

Op de rechter bladzijde, waar natuurlijk nog niets achter zit, ging dat eenvoudig.
Maar op de linker bladzijde met de bolling van de bladzijde bij de vouw, en natuurlijk ook in de vouw, dat was wel even een gedoe. En dat had ik van tevoren iets beter moeten bedenken!
Omdat ik dit 's avonds heb aangebracht, dit met de heattool gedroogd kan worden (kijk daar van tevoren even goed naar), en mijn geduld niet zo heel groot is, heb ik natuurlijk de heattool gepakt!
Héél maf, behalve dat je de crackles er wel in ziet komen, hóór je het ook!
Wel meteen na het aanbrengen van de structuurpasta je stencil goed schoonmaken, en in mijn geval ook het paletmes waarmee ik de pasta had aangebracht.

Toen de crackle paste goed droog was heb ik eerst met een stukje keukenpapier Rusty Patina aangebracht, goed uitgeveegd en goed gedroogd.
Daarna heb ik her en der een groenige metallic wax met mijn vingers aangebracht, gedroogd .....

..... en daarna op een paar plekken een rode wax.

Hierdoor zie je de crackles wel beter tevoorschijn komen.

Eigenlijk vond ik meteen al dat ik de linker pagina helemaal had moeten kleuren, en hoewel je de overgang wel ziet valt het door het oude vintage karakter van de pagina's gelukkig niet zo heel erg op.
Ik heb op de linker kant dus eerst de crackle paste aangebracht en daarna de groene en rode wax.

Met zwart heb ik de tekst gestempeld en ook de randen van de pagina's gesponst.

En tot slot heb ik met een Posca stift accenten in een aantal randen van het stencil aangebracht.


Heel veel stempelplezier en inspiratie, blijf gezond, groetjes van Yvon


De tekststempel is natuurlijk van KiCoStamps: Tekstsheet 37, plate 161

Inkt etc:
Archival, Jet Black
Finnabair Art Extra Vagance, Clear Crackle
Cadence, Rusty Patina
Treasured Gold, Metallic Wax Finish, Green Amber, Ruby
Posca PC-1M 0,7 mm bullet shaped Gold
Paletmes
Magenta, MC85 (stencil)
   

1 opmerking:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails