woensdag 13 mei 2020

Clean and simple voor KiCoStamps

Met niet zoveel inspiratie toch iets maken.....
En besloten om ook niet zo heel veel op papier te zetten, hoewel ik eigenlijk altijd van veel inkt ben, en veel verf, en veel water, en veel.......

Ik ga deze kaart en envelop van begin tot eind laten zien, bij de kaarten erna is het vooral de inspiratie en ideeën, en een paar tips, die ik natuurlijk wel laat zien.

Alles klaar leggen en aan de slag!
Het éérste belangrijke (in ieder geval voor mezelf), werk met schone handen! Die ik niet schoonmaak met een babywipe, maar gewoon met water en zeep (hoe toepasselijk in deze Corona-tijd....).
Omdat ik vaak met veel inkt en verf werk kun je nog wel een vlekje verdoezelen, maar dat is hier niet mogelijk.
Gebeurt dat wel, dan betekent dat ook voor mij heel snel dat het afvalbak wordt. Het overgehouden restje van de kaart wat dan nog wel goed is, bij een dubbele kaart bijvoorbeeld de achterkant, dat kun je weer gebruiken voor een nieuwe kaart, en van kleinere stukjes snijd ik een ATC (6,4x8,9 cm) of maak ik een cadeaukaartje.

Ik heb hier een A5 stuk cardstock (14,8x21 cm) die ik nog niet dubbel vouw. Ik stempel eerst met zwart de cadeautjes, niet helemáál onderaan maar een stukje boven de rand.
Daarna teken ik met de zwarte Micron een dubbel lijntje aan de onderkant. Als de onderkant van de cadeautje niet op een rechte lijn met elkaar staan, kun je dat op deze manier oplossen.

Dan pas vouw ik de kaart dubbel zodat het lijntje netjes doorloopt naar de achterkant van de kaart en je de lijn niet over de "hobbel" van de vouw hoeft te trekken.

Daarna stempel ik de tekst met zwart, en ik doe dat altijd met een stempelliniaal als je wil dat de tekst recht staat.

Dan stempel ik de ballonnen met een feestelijk kleurtje. Bij zogenaamde bold stempels, waarbij de stempel dus eigenlijk (bijna) helemaal gevuld is en weinig open stukken kent, gebruik ik altijd Archival (of Versafine of StazOn). Ik vind dat de afdrukken met een watervaste inkt bij bold stempels mooier worden dan bij wateroplosbare inkt zoals Distress, maar dat is natuurlijk een persoonlijke mening.
Bij bold stempels gebruik ik ook altijd een glad papier. Niet zozeer glans papier, maar glad papier, dus zonder al teveel structuur.

Ook de cadeautjes wil ik wat kleur geven, en dat doe ik dan weer met een bijpassende kleur wateroplosbare inkt en een waterpenseel.
In dit geval Distress inkt Ripe Persimmon, waarvan ik wat inkt op een acrylblok doe, met het waterpenseel oppak en de cadeautjes inkleur.


De ballonnen moeten nog vastgemaakt worden aan de cadeautjes, en daarvoor teken ik de touwtjes met de zwarte Micron 005.

En toch nog niet helemaal naar mijn zin, dus met diezelfde Micron teken ik een rand om de kaart zoals ik dat in het begin ook aan de onderkant deed.

Tot slot maak ik een bijpassende envelop, altijd leuk om zo te versturen!

Gebruikte stempels van KiCoStamps:
Diverse 13, plate 111 (ballonnen en cadeautjes)
Tekstsheet 24, plate 112

Inkt etc.:
Archival, Jet Black, Bright Tangelo
Distress inkt, Ripe Persimmon
Micron zwart 005
Waterpenseel



Hieronder een paar ideeën, inclusief de gebruikte materialen.

De dansende rups stempel ik met zwart en ik trek een rechte lijn met behulp van een transparante liniaal met blokjes, zodat je kunt zien of de lijn recht wordt.
Plaats de linieel een fractie lager dan de voetjes van de rups, zorg dat de liniaal recht ligt met de onderkant van de kaart .....

..... en trek met een zwarte pen of stift een lijn.

Daarna vouw je de kaart dubbel en maak je die af zoals de eerder beschreven kaart met oranje ballonnen.
Ook de stelen van de hartjesbloemen heb ik met de Micron pen getekend.

Gebruikte stempels van KiCoStamps:
Divers 13, plate 111 (rups)
Divers 19, plate 124 (hartjes)
Tekstsheet 40, plate 165

Inkt etc.:
Archival, Jet Black, Vermillion (bijpassende kleur Distress bijv. Festive Berries)
Micron zwart 005
Pilot Permaball zwart




Voor deze kaart heb ik eerst de kruiwagen met zwart op de al dubbel gevouwen kaart gestempeld. Daarna heb ik een masker van de kruiwagen gemaakt ....

..... zodat ik daar de schildpad op kan stempelen.

Maak daarna de kaart af zoals hier boven beschreven.

Gebruikte stempels van KiCoStamps:
Divers 19, plate 124 (schildpad)
Divers 13, plate 111 (sterretjebloemen)
Tekstsheet 27, plate 126

Inkt etc.:
Archival, Jet Black, Vivid Chartreuse (bijpassende kleur Distress bijv. Twisted Citron)
Micron zwart 005
Pilot Permaball zwart





Gebruikte KiCoStamps:
Divers 13, plate 111 (olifant)
Divers 19, plate 124 (hartjes)
Tekstsheet 37, plate 161

Inkt etc.:
Archival, Jet Black, Vibrant Fuchsia (bijpassende kleur Distress bijv. Picked Raspberry)
Micron zwart 005





Gebruikte KiCoStamps:
Divers 13, plate 111
Divers 19, plate 124 (bloemetjes)
Divers 25, plate 156 (tekst)

Inkt etc.:
Archival, Jet Black, Paradise Teal (bijpassende kleur Distress bijv. Peacock Feathers)
Micron zwart 005





Gebruikte KiCoStamps:
Flora en Fauna 11, plate 97
Tekstsheet 35, plate 158

Inkt etc.:
Archival, Jet Black, Majestic Violet (bijpassende kleur Distress bijv. Wilted Violet)
Micron zwart 005


Heel veel stempelplezier, blijf gezond, groetjes van Yvon

3 opmerkingen:

  1. Yvon, wat een fijne CAS-kaarten, helemaal mijn ding.
    Groetjes, laurette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke sets heb je zo gemaakt Yvon. Leuk zoals je ook de enveloppen gedecoreerd hebt. Wat je al niet met kleine stempels, inkt en wat doodelen kunt maken.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe leuk is dit, een kaartje met bijpassende vlop ;-)
    Liefs Hannie

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails