woensdag 3 juli 2019

Zo mooi als je was ...... op rijstpapier

Vandaag een kaart gemaakt op rijstpapier.
In rijstpapier zit behalve rijststro meestal ook vezels van bijvoorbeeld bamboe, hennep, sandelhout rijstmeel. Na weken in water wordt van de pulp papier geperst. Bij de dunnere soorten rijstpapier zie je vaak nog de structuur van de vezels, waardoor het papier wat gekreukter is dan bij dikkere soorten.

Op deze kaart heb ik dun wit rijstpapier gebruikt. Ondanks de wat ruwe kant van het papier kun je er  prima op embossen!



De bloem stempel ik met Versamark.
Daarna embossingpoeder Snowflake er op strooien, het overtollige poeder er af tikken en verhitten (embossen) met de heattool.

Van de bloem heb ik twee maskers geknipt, waarvan ik de eerste nu op de bloem leg. Daarnaast stempel ik met Versamark een tweede bloem.

Verwijder het masker, strooi embossingpoeder over de tweede net gestempelde bloem, en verhit met de heattool.

Leg nu beide maskers op de bloemen en stempel met Versamark de achtergrondrondjes van de laatste Diverse sheet van KiCoStamps.

Verwijder de bloemenmaskers, strooi clear embossingpoeder over de rondjes en verhit met de heattool. Het clear embossingpoeder geeft een beetje doorzichtig effect aan het rijstpapier. Als je het rijstpapier later op een achtergrondkaart gaat plakken, zul je zien dat het doorschijnend is.

Om de afbeeldingen en achtergrond te gaan kleuren met Derwent Inktense, gebruik ik een waterpenseel wat ik soms nat, en soms wat droger gebruik.
Voor de twee bloemen begin ik met een vochtig waterpenseel en heel weinig kleur bij de onderkant van de bloemblaadjes. Met een droger waterpenseel veeg ik het uit naar boven zodat niet de hele bloem eenzelfde kleur krijgt.
Omdat de afbeeldingen "afgeschermd" zijn door het embossingpoeder, loopt het nat van het waterpenseel niet makkelijk door naar de rest van het papier.

Met een vochtig waterpenseel kleur ik de rondjes, en met een flink nat penseel de achtergrond.

Tot slot breng ik met een Pritt lijmroller lijm aan op de craft karton achtergrondkaart waar ik het rijstpapier op plak.
Je ziet nu dat de rondjes waar ik met clear embossingpoeder heb gewerkt doorzichtig zijn. je ziet het bruine craftkarton er doorheen.
Gewone lijm of dubbelzijdige tape ga je aan de voorkant van de kaart zien, dat is niet mooi, dus is een lijmroller (of dubbelzijdige plakfolie) de beste optie.

Veel stempelplezier, groetjes van Yvon


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 21, plate 130
Divers 26, plate 151B
Tekstsheet 33, plate 153 (NIEUW!)

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Versamark
KiCoStamps, Opaque Detail Embossingpoeder wit
Licht zandkleurige embossingpoeder, Ranger Snowflake
Clear Embossingpoeder
Derwent Inktense Paint Pan Travel Set #1 en #2
Waterpenseel
Rijstpapier wit (ook in bruin verkrijgbaar bij KiCoStamps)
Pritt lijmroller (of dubbelzijdige plakfolie)
Heattool
   

3 opmerkingen:

  1. Wauw wat een prachtig resultaat !
    Groetjes
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk materiaal, dat rijstpapier.
    Heel mooi ingekleurd ook. Prachtig kaartje!
    Vandaag stak er een supermooi kaartje in mijn brievenbus, ik blijf ernaar kijken. Wow, echt heel mooi Yvon!
    Dankjewel!!!

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails