dinsdag 23 juli 2019

Alcoholinkt met een paletmes op de gelliplate

Afgelopen weekend maakte ik voor KiCoStamps dit kaartje waarbij ik met een paletmes alcoholinkt op een ronde gelliplate van 4"/10,2 cm aanbracht.


Ik leg eerst alles klaar .....

en breng dan de alcoholinkt aan op de gelliplate. Met een paletmes verdeel ik de inkt over de gelliplate. Dat zie je hier op een grote gelliplate, maar op de ronde plate heb ik dat op dezelfde manier gedaan.

Als je de hele plate hebt bedenkt met inkt ziet dat er op deze manier uit. Houd je de plate een beetje scheef, dan kun je goed zien of ook echt alles bedekt is.
Waarbij ik meteen toegeef dat ik dacht dat dat zo was, maar bij het trekken van de print bleek dat niet zo te zijn. Dat zien we straks.

Als de alcoholinkt droog is smeer je een heel klein beetje witte verf op de plate die je met de brayer uitrolt. Het moet een heel dun laagje zijn, je moet het patroon/de kleur inkt nog door de verf heen kunnen zien.
Meteen na het aanbrengen van de verf het kaartje op de nog natte verf leggen en heel goed aanwrijven voordat je de print trekt.
Waarbij dan duidelijk wordt aan de witte vlek dat ik daar geen alcoholinkt op de plate had zitten.

Met een witte Signopen stippen op de rand van de afdruk maken ......

.....  en de tekst met zwart op de kaart stempelen. Normaal gesproken doe ik dat als laatste, nu als eerste zodat ik de andere stempel op de juiste plek kan stempelen.
Doe ik hier de tekst als laatste, dan weet ik nu al van mezelf dat ik daar te weinig plek voor overhoud en moet kiezen voor een andere tekst.
Van de bloemknop maak ik meteen een paar extra afdrukken om maskers van te knippen.

Ik stempel de bloemknoppen met zwart, de eerste bloemknop aan de rechterkant, de tweede net iets naast het midden .....

..... en leg het masker op die tweede bloemknop. Stempel dan de derde bloemknop, masker die ook, en stempel een vierde bloemknop.

Als je de maskers weghaalt, ziet de kaart er zo uit. Ik stempel nog een vlinder tussen de bloemknoppen.

Ik kleur de bloemknoppen en vlinder in met Derwent Inktense potloden en een waterpenseel.

Dan spetter ik een bijpassende kleur door met het waterpenseel kleur op te nemen vanaf het potlood en daarmee te spetteren.

Tot slot spons ik de randjes van de kaart met zwart, mat de kaart op zwart papier en een bijpassende kleur cardstock.

Veel stempelplezier, groetjes van Yvon


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Divers 26, plate 151A
Tekstsheet 33, plate 153

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Ranger Adirondack Alcoholinkt, Shell Pink, Mountain Rose, Cool Peri, Watermelon
Ronde Gelli Plate 4"/10,2 cm doorsnee
Paletmes
Brayer
Talens Amsterdam Acrylverf Titaanwit 105
Signo wit
Derwent Inktense potloden
Waterpenseel
   

3 opmerkingen:

  1. Een prachtige kaart en een heel duidelijke uitleg.
    Alvast bedankt,
    laurette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige kaart !
    Groetjes
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knappe kaart, bedankt voor de inspiratie en de duidelijke uitleg. Ik ga het zeker proberen. Groetjes Els

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails