maandag 25 februari 2019

Tissuepapier, boekenpapier en embossen met UTEE




Vandaag wilde ik iets maken met een achtergrond van tissuepapier.
Tissuepapier is er in veel soorten, dun, dikker, in kleur of wit, met of zonder patronen, enz.
Het is over het algemeen in meer of mindere mate doorschijnend als het van dunne kwaliteit is.
En natuurlijk kun je ook zelf bedrukt tissuepapier maken door het te kleuren en/of te bestempelen.
Let er wel op als je op tissuepapier stempelt, dat je dan iets ónder het tissuepapier legt, want als je het bestempelt, drukt het door. Leg het dus NIET op je werk! Want dan heb je daar meteen een afdruk op zitten die je niet wilt hebben.

Waar kun je tissuepapier vinden? Een goed gesorteerde hobbywinkel heeft het, maar het zit ook heel vaak tussen overhemden/blouses/bh's die je koopt, als je iets koopt bij een postorderbedrijf, in schoenendozen, bij de Hema/Action/Xenos, bij cadeautjes die feestelijk worden verpakt, enz.

Hoewel het vaak dun is, kun je tissuepapier heel goed gebruiken op de gelliplate, wat ik hier dan ook heb gedaan.

Links de eerste print, rechts nog een tweede, die ik eigenlijk mooier vind.

Met Wilted Violet en een achtergrondstempel maak ik op beide prints afdrukken, daarna goed drogen.

Beide prints friemel ik tot een prop, flink aandrukken. Daarna weer openvouwen, maar niet glad strijken.
Veeg met de watervaste Majestic Violet voorzichtig en zonder het stempelkussen teveel aan te drukken over de toppen van de vouwen zodat daar een donker accent ontstaat. Goed drogen .....

..... waarna ik het op een vierkante kaart heb geplakt. De vouwen blijven nog steeds behouden.

Nu veeg ik met Versamark op dezelfde manier over de toppen van de vouwen en leg de kaart in een bakje met ultra dikke embossingpoeder.
Zoals het woord het al zegt, het zijn dikke korrels poeder. Ik kies bewust voor dikke embossingpoeder zodat het overtollige poeder daarna goed (makkelijker) afgetikt kan worden, en er weinig restjes in holletjes van het papier blijven zitten. Dat wat er wel blijft zitten geeft dan de uitstraling van een mooie waterdruppel op het papier.

Vooral wanneer je de kaart in het licht draait zie je goed de glimmende toppen van de papiervouwen.

Ik besluit ook de donkerder eerste afdruk zo te maken, maar mijn voorkeur gaat toch naar de lichtere variant uit.

Omdat ik bloemen in een contrastkleur wil maken, maak ik nog een paar prints met de gelliplate en boekenpapier.
Ik stempel de uitgekozen tekst en de bloemen op het papier en knip ze uit ...... waarvan ik vergeet een foto te maken, en mat de bloemen en tekst op een stukje zwart papier.
Voor de stelen van de bloemen gebruik ik een bloem van plate 130, waarvan ik alleen de steel stempel en uitknip.

Ik maak eerst de achtergrond van de kaart verder af door te spetteren met witte Daler inkt en de randjes van de kaart met zwart te sponsen.
Ik wil de bloemen over de rand van de kaart laten steken, dus moet ik eerst de kaart matten op zwart en een bijpassende kleur cardstock omdat het anders heel lastig wordt de kaart goed uit te snijden.

Voordat ik de bloemen opplak geef ik ze nog accenten met een witte Posca.
De tekst mat ik op zwart en een stukje cardstock in dezelfde kleur als van de kaart.


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Achtergronden 5, plate 85
Achtergronden 12, plate 141
Flora en Fauna 21, plate 130 (alleen de bloemenstelen)
Tekstsheet 32, plate 147

Inkt etc.:
Archival, Jet Black, Majestic Violet
Distress inkt, Wilted Violet
Versamark
Amsterdam acrylverf
Daler Rowney Acrylic Ink, White 011
Clear Embossingpoeder UTEE / Ultra Thick Embossingpoeder
Posca PC-1M 0,7 mm bullet shaped wit
Tissuepapier wit
Boekenpapier
Gelli Plate
Heattool
   

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee. Heel mooi gedaan en bedankt voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh, I haven't used tissue paper - or UTEE - for a long time but you've inspired me to play a little with them. This is beautiful :-)
    Cath x

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails