maandag 11 februari 2019

Nieuw naamlabel

Deze zomer zit ik 5 jaar in het designteam van KiCoStamps.
Tijd voor een nieuw naamlabel, maar wel in dezelfde stijl als de vorige.



Ik heb eerst het label gesneden van 250 grams DCP papier.
Sommige mensen hebben moeite om het afgesneden hoekje aan de andere kant van het label net zo groot te krijgen, maar daar is een heel simpel trucje voor.

Snijd aan één kant het hoekje weg. Draai het afgesneden hoekje om en leg het in spiegelbeeld aan de andere kant van het label.
Je kunt dan het andere hoekje afknippen of afsnijden en je hebt twee gelijke hoekjes.

 
Voor de achtergrond heb ik van een strookje papier kleine stukjes gesneden; vierkant, rechthoekig, en rondjes geponst met een 1" en 1/2" pons.
Deze stukjes heb ik kriskras op het label geplakt, veelal ook overlappend. Zorg dat de hoekjes van alle stukjes goed vast zitten.

Breng met een kwast een laag witte gesso aan waarbij je de kwast goed langs alle holletjes en randjes laat gaan zodat de gesso overal tussen komt.
Heel goed drogen!

Geef het label daarna op sommige plekken nog wat extra structuur door met een spatel super heavy gesso door een stencil aan te brengen.
Ook heel goed drogen!

Nu kun je het label gaan kleuren. Ik heb gekozen voor Daler Rowney acryl inkt, maar het kan natuurlijk ook met navulling Distress of Distress Oxide, maar bijvoorbeeld ook met ecoline.
Spray eerst het label flink nat met een minimister met water.
Breng aan de bovenkant van alle drie de kleuren een paar druppels aan en laat dit naar beneden lopen. Je kunt steeds weer iets meer kleur aanbrengen totdat je tevreden bent.

Het label heel goed drogen.

Omdat ik nog iets extra kleur/schaduw op het label wil hebben, breng ik dat aan met Derwent Inktense potloden aan de onderkant en één zijkant van de geplakte stukjes papier, en veeg dat uit met een waterpenseel.

Tot slot nog een paar dingen om het label af te werken.
Natuurlijk de vlinder, die ik met een watervaste inkt, in dit geval Archival, op een stukje transparant stempel. Nou ja, ik heb hier de onderkant van een plastic schaaltje gebruikt waar in de supermarkt de voorgesneden plakken op zijn verpakt. Heel goed bruikbaar!
Dat stukje transparant heb ik vastgeniet op het label.
De woordjes heb ik op de computer getypt en geprint, uitgeknipt, randjes gesponst, en op het label geplakt.
De randen van het label zwart gesponst en het label voorzien van een soort suede stukje touw/lint en een speld om het op mijn shirtje te spelden.

Veel creatief stempelplezier, groetjes van Yvon


De enige gebruikt stempel is van KiCoStamps, Vlindersheet 1, plate 40

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Daler Rowney Acrylic Inkt, Hot Cool Yellow Pearlescent 113, Indian Yellow 643, Proces Magenta 412
Gesso wit
Liquitex Super Heavy Gesso
Derwent Inktense potlood, Shiraz 0600
Stencil Aal&Create, #45
Stukje mica/transparant (of schaaltje van voorgesneden plakken kaas uit supermarkt)
Waterpenseel
Minimister met water
Oude kwast voor gesso
Heattool
Stevig cardstock of papier (DCP 250 grams)
   

1 opmerking:

  1. This is a wonderful technique - now this I MUST try and ASAP. It's a great idea and looks absolutely gorgeous.

    Cath x

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails