zondag 6 januari 2019

Kaartjes van restjes papier


Nadat ik afgelopen week een paar kaartjes van papierrestjes op de Facebookgroep van KiCoStamps plaatste, vroegen een paar mensen me rechtstreeks, maar hoe begin je daar nou mee?
Vandaar deze blogpost.



Want iedereen denkt dat ik begin met de restjes papier, maar ik begin eigenlijk bij het laatste onderdeel van het kaartje, namelijk het versturen. Ook omdat ik er zelf steeds achter kwam, ik maak een kaartje, nu past het niet meer in een envelop.
En ik vind het belangrijk dat het in een envelop van ongeveer A6 past (16x11,5 cm, dus een kaart van maximaal 15/15,5 x 11 cm). Niet iedereen kan aan vierkante enveloppen komen, dus dan moet je het anders oplossen.
In dit geval vind ik ook een dubbel kaartje fijn omdat het vaak om kleine kaartjes gaat vanwege de kleine restjes papier. Nu is er genoeg ruimte om iets te schrijven.
Tot slot, je moet het kunnen versturen met 1 postzegel.

En dan pas begin ik met de papierrestjes.
Hier onder heb ik wat neergelegd.

Links liggen de stukjes die ik zelf leuk vind om te gebruiken, rechts de stukjes die er of heel suf uitzien, of ronduit lelijk zijn. Ik snijd alles in bruikbare stukjes.
Eens kijken of ik daar toch nog iets van kan maken.

Voor alle kaartjes geldt dat de stempels van KiCoStamps zijn en de teksten zijn gestempeld met Versamark en geëmbost met zwarte of witte embossingpoeder van KiCoStamps.
De randen zijn gesponst met Archival Jet Black en het is gemat op zwart en daarna wit papier voordat het op een kaart is geplakt.
Het cardstock van de uiteindelijke kaart mag geen verspild formaat worden, dus ook daar ben ik zo zuinig mogelijk mee omgesprongen.
Bijvoorbeeld een A4 vel cardstock in de breedte snijden op formaat 21x9,9 cm zodat je 3 stroken krijgt waar je ook 3 kaartjes van vouwt. Natuurlijk kan 21x10,5 cm ook, dan krijg je echt een vierkant kaartje als je die strook dubbel vouwt. Van het overgebleven strookje kun je leuk een cadeau-labeltje maken.
Of eenzelfde A4 vel in de lengte snijden op formaat 21x10,5 cm en dat dubbel vouwen.
Op deze manier past alles ook in een kleine envelop.

Verder heb ik geprobeerd om zo weinig mogelijk stempels te gebruiken, wat betekent dat ik vaak maar 2 (vlindertje en tekst) en soms 3 stempels heb gebruikt (vlindertje, tekst, achtergrond). Die staan apart vermeld bij de betreffende kaartjes.
Op alle kaartjes heb ik het vlindertje gebruikt wat op Fantasy 4, sheet 75 staat. Redelijk favoriet bij mij .....
De voelsprieten van de vlindertjes heb ik gemaakt met een Micron 005 zwart.
Als ik een achtergrondensheet heb gebruikt, dan is dat steeds Achtergronden 5, plate 85.


Achtergrond, zowel ruit als strepen, gestempeld met Broken China, net als het vlindertje.
Tekstsheet 32, plate 147, Hieperdepiep ...


Dit vond ik toch wel het meest lelijke stuk papier, maar goed, toch geprobeerd er iets van te maken. Het was lastig er iets op te stempelen wat zichtbaar is. Het enige waarmee het vlindertje zichbaar is, was Distress Oxide Broken China. Daarmee is ook de achtergrondstempel afgedrukt.
Tekstsheet 32, plate 147, Hieperdepiep ...
Tekstsheet 21, plate 88, In een jaar ...
Even aanklikken voor een grotere versie.



Ook dit stukje papier is meer dan suf, maar met tekst, bloem als achtergrondstempel en vlindertje werd het nog wat. Ook het cardstock kan nog veel uitmaken voor het uiteindelijke resultaat.
Dit is het enige kaartje dat groter is, maar uiteindelijk toch verstuurd kan worden met 1 postzegel, maar wel in een vierkante envelop.
Tekstsheet 29, plate 135
Flora en Fauna 19, plate 123, gestempeld met Distress Bundled Sage.



Omdat ik  hier de achtergrond al vol genoeg vond, heb ik geen achtergrondstempel gebruikt, alleen de teksten en het vlindertje, wat is gestempeld met Distress Candied Apple.
Tekstsheet 29, plate 135, Groetjesssss!
Tekstsheet 23, plate 105, Deel een glimlach .....




Zowel de vlindertjes als de bloem die ik hier als achtergrondstempel gebruikte, zijn gestempeld met Broken China.
Flora en Fauna 19, plate 123
Tekstsheet 32, plate 147, Hieperdepiep
Tekstsheet 23, plate 105, Pluk de dag .....



Ook hier vond ik de achtergrond van het restje papier al vol genoeg en met genoeg kleur, dus heb ik hier allen de vlindertjes gestempeld (met Distress Carved Pumpkin).
Tekstsheet 23, plate 105, beide teksten.


En toen werd dit het eindresultaat van een uurtje of twee bezig zijn, inclusief het schrijven van dit blogbericht.
Overigens, zie ik nu dat er iets uit die restjesbak is verdwenen? Nee, eigenlijk niet, maar dat komt vast nog een keer,  ha ha!


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Op alle kaartjes Fantasy 4, plate 75 (vlindertje)
Achtergronden 5, plate 85
Tekstsheet 21, plate 88, In een jaar ...
Tekstsheet 23, plate 105, Pluk de dag ..., Kijk om je heen ..., Deel een glimlach ...
Tekstsheet 29, plate 135, Groetjesssss!, Je dans, je straalt ...
Tekstsheet 32, plate 147, Hieperdepiep ...
Flora en Fauna 19, plate 123 (bloem als achtergrond)

Inkt etc.:
Archival, Jet Black (sponsen van de randjes)
Versamark (daar zijn alle teksten mee gestempeld om daarna te embossen)
Distress inkt, Broken China, Bundled Sage, Candied Apple, Carved Pumpkin
Distress Oxide inkt, Broken China
KiCoStamps Opaque Detail embossingpoeder zwart en wit
Micron zwart 005 (voor de vlinderlijfjes)
Restjes gekleurd papier
Zwart en wit papier om te matten (ook restjes stukjes papier)
Bijpassende kleuren cardstock
     

3 opmerkingen:

  1. Heel fijn uitgelegd Yvon. hele mooie kaartjes !!
    Pat xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dat mooi gedaan, en dat alleen van restjes zo zit je ook meteen weer goed in je verjaardagskaartjes! Goed uitgelegd en ze zien er top uit! Liefs Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zeg, " WOW". Wat een goede uitleg en leuk idee. Mooie kaartjes van de restjes. Toppie

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails