zondag 25 november 2018

Ik ben maar water zei de regendruppel .....

Door de leuke reacties afgelopen week over de uitgeknipte kaart, besloot ik om er vandaag nog een te maken, maar dan met andere stempels en een andere tekst.



Ik begin met de achtergrond voor de bloemen en de tekst, die ik heb gemaakt op woordenboekpapier met alcoholinkt, een gelliplate, stencils en stempels.

Ik breng op de gelliplate lijntjes alcoholinkt aan die ik met een kleine brayer in de richting van de lijntjes uitrol.
Dus trek je lijntjes van links naar rechts, begin dan ook te rollen van links naar rechts. Doe je dat meteen van boven naar beneden, dan rol je alle kleuren door elkaar heen en is de kans groot dat je een modderkleurig eindresultaat krijgt.
Als je in de richting van de lijntjes klaar bent met rollen, dan kun je best een stukje van boven naar beneden rollen, maar kleine stukjes en niet heel veel keer heen en weer gaan met je roller. Het gaat er om dat je de kleuren net iets tegen elkaar aan hebt, met maar een klein stukje over elkaar heen.
Ik gebruik hier twee gelliplates A4 formaat en een derde grotere plate waar ik het restant aan alcoholinkt op afrol. Zonde om dat weg te doen!
Op een later tijdstip bedenk ik wel wat ik daar mee ga doen.

Leg dan een stencil op allebei de plates.

Doe wat alcoholinkt van een contrastkleur op een apart acrylblok, dep daar je achtergrondstempels in en maak kris kras afdrukken op de gelliplates door de openingen van de stencils heen.
Het is dus belangrijk dat je voor een stencil kiest die wat grotere openingen heeft.

Haal daarna de stencils van de gelliplates af. Bedek de gelliplates stuk voor stuk met een dun (!) wit laagje verf wat je met een brayer aanbrengt.
Leg het boekenpapier op de gelliplate, goed aanwrijven en haal dan het papier van de plate af.

Stempel met zwart de bloemen uit en rangschik op de kaart wat je wilt gebruiken.
Stempel met zwart de tekst op een restje gekleurd boekenpapier, knip deze uit en plak het op een restje zwart cardstock.
Knip dit ook uit, plak het op een restje niet gekleurd boekenpapier en plak dat op de zwarte kaart.

Knip en snijd tot slot een rand langs de bloemen.



De stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 21, plate 130
Tekstsheet 32, plate 147 (NIEUW!)
Achtergronden 5 en 6, plate 85 en 86

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Ranger Alcoholinkt, Lemonade, Watermelon, Raspberry, Pool, Citrus
Gelliplate
Stencil Girl, Circles Circles Stencil
The Crafters Workshop, Ring Doily, TCW460
Amsterdam acrylverf, Titaanwit, 105
Brayer
Boekenpapier
   

2 opmerkingen:

  1. Een techniek om uit te proberen! Superleuk die 'uitgeknipte' kaarten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de uitleg van de leuke techniek, zeker het proberen waard, ik vind je kaart PRACHTIG.
    Groetjes, laurette

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails