vrijdag 16 oktober 2020

KiCo Challenge: Luikjes

Ik heb vandaag voor de challenge de opdracht van Lizenka overgenomen, zij bedacht het thema: Luikjes.
Hm, daar moest ik even goed over nadenken!
Vooral ook omdat het in mijn kleine art journal boekje moest komen.
Ik  heb er het onderstaande idee van gemaakt.


Met de luikjes open.....


.....en met de luikjes dicht.
Als je in een boekje of art journal iets wil maken met luikjes, moet  je altijd rekening houden met de pagina's ervoor en er achter.


Ik heb eerst 2 pagina's met witte gesso en een oude creditcard een doorzichtige witte laag gegeven. Mijn bedoeling is dat daar afbeeldingen op komen die je gaat zien als je straks de luikjes open doet.
Later vind ik dat wit helemaal niet leuk en is er kleur achter de luikjes gekomen, maar voor de uitleg laat ik het toch even zo.
Na de witte pagina's heb ik de rechter pagina aan een volgende vastgeplakt voor wat meer stevigheid.
De achterkant van die pagina blijft zoals het in het art journal boekje zit, dat is dus een linker pagina.
Daarnaast zit een rechterpagina die ik weer vastplak aan de volgende pagina voor meer stevigheid.
Sla je die vastgeplakte pagina om, dan worden de 2 pagina's die je dan voor je hebt liggen weer wit gemaakt.


Als je de vastgeplakte pagina's goed hebt gedroogd kun je in de boekenpagina's die in het midden zitten en niet gekleurd zijn, de luikjes gaan snijden.
Wanneer je de luikjes open doet, zie je de wit gemaakte pagina's die er achter zitten.


Om de luikjes straks goed te kunnen open maken, heb ik een stukje dubbel gevouwen/geplakte washitape bevestigd en dit een halve cm boven het luikje laten uitsteken zodat je het goed vast kunt pakken om het luikje open te doen.


Ik probeer even een stukje papier uit de restjesbak voor de achtergrond achter de luikjes, staat het wel en is het papiertje groot genoeg.


Daarna zet ik een lijntje als hulp voor het formaat van de luikjes zodat de gestempelde afbeeldingen niet veel te groot of klein worden.


Als ik de papiertjes voor de luikjes heb bestempeld en accenten heb gegeven met een witte Signo pen, ga ik eerst Prietpraat in het boekje stempelen, maar ook op de binnenkant van de luikjes een tekst stempelen. Dat gaat nu nog iets makkelijker als dat straks alles zit vastgeplakt.


Daarna plak ik de gekleurde papiertjes achter de luikjes, waarbij de eerder gezette hulplijntjes goed van pas komen, en plak ik de pagina's op elkaar.

De luikjes met afbeeldingen er achter en de tekst op de binnenkant van de luikje kun je nu aan de washitape open maken.


Heel veel inspiratie en stempelplezier, blijf gezond, groetjes van Yvon

De stempels zijn van KiCoStamps:
Divers 13, plate 111
Divers 14, plate 113
Divers 19, plate 124
Tekstsheet 24, plate 112
Tekstsheet 27, plate 126

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Signo wit
Gesso wit
Washitape
Oude creditcard
Restje gekleurd papier
Art Journal

     

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails