donderdag 4 juni 2020

Distress inkt met waterspray op acrylblok

Zoals heel veel van ons al weten, met Distress inkt kun je heel veel verschillende leuke dingen doen!
Vandaag laat ik zien hoe je met Distress inkt ook kunt stempelen met je acrylblok.




Vanwege de vele verschillende vormen acrylblokken zit er altijd wel iets tussen wat je voor deze techniek kunt gebruiken, en wat het juist formaat heeft voor een kaart.
Ik  heb hier vooral gekozen voor vormen die ik op een vierkante kaart kan stempelen.

Doe eens gek dacht ik met deze kleuren, eens kijken wat het wordt. Dat weet je  hiermee toch nooit echt van tevoren.
Ik inkt het acrylblok met verschillende kleuren Distress inkt.

Dan spray ik met een minimister vanaf ongeveer 30 cm afstand op het acrylblok zodat je druppeltjes gaat zien. Meestal is voor dit formaat 2-3 keer sprayen al genoeg.
Dan keer je het blok om en stempel dit af op je kaart.
Als je het acrylblok van je kaart afhaalt merk je dat het door het vocht een beetje aan de kaart blijft plakken. In dit geval vind ik de afdruk toch niet helemaal geweldig, en omdat er nog genoeg inkt op het acrylblok zit.....

..... besluit ik het acrylblok ene kwart slag of halve slag te draaien en nogmaals af te drukken. En dan komen de druppels die nog op het blok zaten op je kaart en ziet het er ineens een stuk leuker uit.
Deze kaart ga ik nu niet verder af maken omdat ik iets anders nodig heb om te versturen.


Het principe van het acrylblok beïnkten en afdrukken blijft hetzelfde.

Maar hier gebruik ik het langwerpige acrylblok en is makkelijk recht af te drukken door naar de onderkant van de kaart te kijken en dat als richtlijn te gebruiken.

Links zie je nog de natte inkt op het papier, rechts is dat gedroogd, en tijdens het drogen verspreiden de natte druppels zich ook wel mooi over de gekleurde strook.

Meestal stempel ik eerst de afbeelding, maar in dit geval de tekst, dat komt straks wat beter uit.


Ook met de derde vorm maak ik nog een kaart.
Het beïnkten en afdrukken gaat op dezelfde manier. Hier druk ik het acrylblok extra hard aan zodat de inkt en het water wat onder het blok uitkomt. Daardoor krijg je aan de afdruk een minder recht randje, wat ik zelf bij deze techniek wel leuk vind.
Ook op deze kaart stempel ik eerst de tekst voordat ik het verder af maak.


Ik vind het altijd leuk om bij een dubbele kaart de grassen over de vouw van de kaart te stempelen zodat het aan de achterkant doorloopt.
Wanneer je een extra lang acrylblok hebt, zou je dat ook met de gekleurde rand kunnen doen.
De grassen stempel ik met bruine Archival, en ook met tweede en derde afdrukken zodat dit vervaagt.


Tot slot heb ik nog een kaartje nodig waarvan ik de strook ook kleur met de drie bruin tinten. De bloemen stempel ik op een stukje gekleurd krantenpapier uit de restjesbak (waar ik wel iets uit haal, maar waarvan ik nooit zie dat die leger wordt....).
Omdat de bloemen een druk patroon hebben, besluit ik de rand rustig te houden en alleen een lijntje met de Micron pen te tekenen.

Heel veel stempelplezier, blijf gezond, groetjes van Yvon



Alle stempels zijn van KiCoStamps
Voor de kaarten met Heel veel sterkte:
Flora en Fauna 15, plate 103 (grassen)
Tekstsheet 30, plate 138

Voor de kaart met bloemen:
Flora en Fauna 21, plate 130
Tekstsheet 11, plate 28

Inkt etc.:
Archival, Jet Black, Coffee
Distress inkt, Picked Raspberry, Abandoned Coral, Wilted Violet / Peacock Feathers, Broken China, Peeled Paint / Wild Honey, Rusty Hinge, Vintage Photo
Micron pen zwart 005
Minimister met water
Verschillend formaat acrylblokken
Restje papier
   

2 opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails