zondag 22 april 2018

Gelliplate, bubbeltjes plastic en Distress inkt

De ATC uitdaging bij KiCoStamps voor de maand april is om bubbeltjesplastic te gebruiken.
Van een groot vel papier heb ik deze kaart gesneden en ook overgehouden voor een aantal ATC's.
Bij deze kaart heb ik alleen op de achtergrond bubbeltjesplastic gebruikt.



Ik heb op de geliplate eerst 4 kleuren Distress inkt aangebracht in stroken van onder naar boven.
Omdat ik de kleuren niet door elkaar wil laten lopen wanneer je er met de brayer overheen gaat, gebruik ik een brayer die net iets groter is dan de gelliplate.
Rol de brayer van boven naar beneden, en weer omhoog, dus heen en weer gaan. Doe dit 3x.  Zorg er voor dat de brayer niet al teveel in de ernaast liggende kleur komt. Dat is vooral van belang als de kleuren die je gebruikt het samen niet zo goed doen, dus bijvoorbeeld oranje en groen, geel en roze, zie hiervoor ook het kleurenwiel.
Rol na iedere keer op en neer op de gelliplate de brayer af op een stukje keukenrol.


Leg een stukje bubbeltjesplastic met de bubbels op je gelliplate. Het meeste bubbeltjesplastic heeft een gladde kant en een kant waar je de bubbeltjes goed voelt.
Goed aandrukken, en dan de bubbels verwijderen.
Leg een vel papier (ik heb hier 250 grams DCP papier voor gebruikt) op de gelliplate, ook goed aandrukken. En als je je nieuwsgierigheid niet kunt bedwingen, zoals ik, dan draai je de plate mét papier erop even om en krijg je vast een voorproefje hoe je afdruk er uit komt te zien.

Draai je gelliplate weer om en trek de print van de gelliplate af.
Nu heb ik natuurlijk nog de bubbels over waar Distress inkt aan zit. Dat spray ik met een mist van water nat, dus niet teveel, en leg ik op een vel DCP papier.
Goed aandrukken en er afhalen.

Wel een leuk resultaat zo naast elkaar.

Kan dat ook met Distress Oxide? Uiteraard.
In een versnelde versie hieronder het resultaat.

Van één van de prints heb ik de kaart gemaakt.
Alles is gestempeld met zwart, en ook de randen zijn met zwart gesponst. Daar waar nodig heb ik met een Micron nog wat bijgewerkt, zoals de blaadjes en takjes op de bloemenstelen.
De kaart is gemat op zwart en een bijpassende kleur cardstock.


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Divers 13, plate 111
Divers 14, plate 113
Divers 19, plate 124
Cultuur 4, plate 134
Freebie sheet 2 en 3 (Limited Edition Art Specially 2018)

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress inkt, Carved Pumpkin, Picked Raspberry, Abandoned Coral, Evergreen Bough
(Voor de 2e voorbeeldprint: Carved Pumkin, Picked Raspberry, Evergreen Bough, Wilted Lavender)
Micron black 005 
     








3 opmerkingen:

  1. Hallo Yvon heb even rond gekeken op je blog, leuke blog heb je , kan er weer inspiratie van op doen .
    Zou je ook eens op mijn blog willen komen kijken en misschien volgen? Staat nog niet zo veel op , maar dat komt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke techniek! Heel mooie resultaten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. I really likes your blog! You have shared the whole concept really well and very beautifully soulful read!Thanks for sharing.
    ดูหนังออนไลน์

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails