vrijdag 22 november 2019

Condoleancekaart op theezakjes

Vandaag heb ik een condoleancekaart gemaakt met gedroogde theezakjes en stempels van KiCoStamps.


Altijd eerst alles maar eens klaar leggen.
Voor de verf gebruik ik het liefst een bord omdat ik zelf vind dat de verf daar het beste op blijft zitten en mengt, in tegenstelling tot veel plastic paletbordjes.
Het handige van een fonduebord zijn natuurlijk de vakjes.

Wat gedroogde theezakjes bij elkaar zoeken en op de kaart schikken, even kijken wat er goed past bij de stempel die ik wil gaan gebruiken.
Met dubbelzijdige tape plak ik dan de zakjes aan elkaar, maar nog niet op de kaart!

Wanneer je gaat stempelen, altijd met een watervaste inkt, leg ik de theezakjes op een kladpapiertje  omdat de inkt door de theezakjes heen drukt.
De kaart waar je het op wilt plakken er dus altijd onder vandaan halen!
Omdat ik de stempel precies op een bepaalde plek wil hebben, ga ik dat uitmeten met de stempelliniaal.
Leg de stempel op met het afdrukbare gedeelte op je theezakjes op de plek waar je de afdruk wilt hebben.

Leg het stempelblok op de achterkant van je stempel, niet meer verplaatsen!
En leg dan de stempelliniaal in een hoek van het stempelblok.

Haal je stemplblok met daar inmiddels je stempel aan vast geplakt van de stempelliniaal en het theezakje weg, en nog steeds, theezakjes en stempelliniaal niet verschuiven!

Beïnkt je stempel met zwarte watervaste inkt en druk deze af op de manier zoals je de stempel eerder tegen de stempelliniaal aan legde.
Haal dan de stempel en stempelliniaal weg, droog je afdruk op de theezakjes.

Op dezelfde manier kun je de tekst stempelen.

Ik heb van alle kleurtjes een druppeltje op het fonduebord gedaan en met een penseeltje water verdund.

Wanneer ik de bloem ga inkleuren, leg ik de theezakjes op een stukje dubbelgevouwen keukenrol omdat het nat wordt en kleur afgeeft. Zorg er dus voor dat de kaart waar je het straks op gaat plakken niet onder de theezakjes ligt!

Met inkleuren begin ik met de lichtste kleur, vanaf de aanzet van de bloem richting de randen, maar nooit helemaal tot aan de rand. Laat een stukje open zodat het wat speelser overkomt.
Daarna voeg je steeds een donkerder kleur toe totdat je tevreden bent.
Het verdunde wit voeg ik als laatste toe, dan droog ik de theezakjes en breng accenten aan met een witte Signo pen.

Tot slot heb ik met verdunde Lime Light gespetterd.
Daarna heb ik de theezakjes op een stukje craftpapier met een gescheurde rand geplakt, en een dubbele kaart van een craft kleur cardstock.


Veel stempelplezier, groetjes van Yvon


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 27, plate 155
Tekstsheet 20, plate 84

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Paper Artsy Fresco Finish, Yellow Submarine, Tango, London Bus, Lime Light
Acrylverf Titaanwit, hier Ara verf gebruikt, kan ook een andere dekkende wit zijn (Amsterdam)
Signo wit
Theezakjes
Waterpenseel of potjes water met losse penseeltjes
Craft papier en cardstock
Heattool
   

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kaart Yvonne ! Dankjewel voor de duidelijke uitleg !
    Groetjes
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi resultaat! Goed idee om theezakjes te hergebruiken, ook leuk in art-journals waarschijnlijk. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails