dinsdag 19 maart 2019

Opberger voor pennen of penselen

Altijd handig om zo'n opberger te hebben voor pennen, potloden, stiften, penselen, scharen, enz.


Met een beetje mazzel scoorde ik bij een vriendin een lege bus van oploskoffie. Aan de binnenkant zit een soort aluminium laagje, zodat je de binnenkant van de bus ook nog om kunt spoelen onder de kraan.
Het omhulsel is van karton, dus prima met een scherp kartelmes schuin af te snijden.
Eventuele snippers aan de rand heb ik met een schaar afgeknipt.
Met een liniaal heb ik aan de achterkant een streep getrokken.

Om er voor te zorgen dat ik niet een veel te groot stuk papier als omhulsel maak, maak ik een mal van een afval A4'tje.
Ik heb het hele A4'tje om de bus heen gerold door een zijkant op de eerder getrokken streep te leggen en met een stukje plakband vast te plakken (gewoon gemakkelijker).
Het A4'tje rol ik als het ware om de bus heen, en zet het ook daar even met een stukje plakband vast.

Met een potlood trek ik aan de binnenkant langs de rand van de afgesneden bus een potloodlijn, waarna je het A4'tje los kunt maken.
De mal knip ik ongeveer 0,5-1 cm boven die potloodlijn af en leg ik even apart.

Daarna ga ik eerste het bakpapier kleuren, wat ik op de ruwere kant van het papier doe.
Doe 2 of 3 kleuren verf op een mini gelliplate die je op een acrylblok hebt geplakt, rol dit uit met een brayer en druk het af op het bakpapier.
Om het papier een wat transparantere uitstraling te laten houden, heb ik alleen transparante kleuren gebruiken.

Stempel  het bakpapier helemaal vol.

Na de basiskleuren heb ik ook nog kleuraccent aangebracht door een contrastkleur op het bakpapier af te drukken.

Nu pak je de mal er weer bij. Teken de mal af op het bakpapier en knip het uit.

Daarna kun je de mal gaan bestempelen.
Ik heb daarvoor twee gouwe ouwe gezichtjes gebuikt, en die prachtige nieuwe bloemenstempel die Marleen van Meerendonk voor KiCoStamps heeft gemaakt.
Van het grootste meisje heb ik een masker gemaakt waarmee ik het gestempelde gezichtje afdek om de bloem aan de zijkant te kunnen stempelen.


Ik ga alle onderdelen inkleuren met Derwent Inktense potloden .....

..... om ze daarna met een waterpenseel verder te kleuren.

Voordat ik ga opplakken geef ik heel veel onderdelen accenten met een witte Signo en spons ik de onderste rand van het papier zwart.

Ook de rand van de koffiebus spons ik zwart en ik bedek de bus helemaal met dubbelzijdig plakband.
In het verleden heb ik lijm gebruikt, maar dan kreeg ik op de een of andere manier het papier er toch niet strak omheen, met geribbeld papier tot gevolg. Wat er niet netjes uitziet.
Met het plakken van de tape had ik daar geen last van en door steeds per strookje te plakken, ging het nu voor mij een stuk beter.


Weer een opberger rijker!


Veel stempelplezier, groetjes van Yvon


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Divers 25, plate 150A en 150B, welke ook te bestellen is als 1 A4 stempellap
Art Journal 8, plate 96
Divers 5, plate 61
Divers 7, plate 72
Tekstsheet 29, plate 135

Inkt etc.
Archival, Jet Black, Vibrant Fuchsia
Paper Artsy Fresco Finish, diverse transparante kleuren
Derwent Inktense potloden
Mini Gelli Plates, diverse vormen
Acrylblokken
Brayer
Signo wit
Wit bakpapier
Waterpenseel
Lege verpakking (oplos)koffie, chips of iets dergelijks
   

1 opmerking:

  1. What a great way to make a Gelli print background - it turned out beautifully. Love the coffee tin idea...pity we don't get coffee in containers like that, but we do get cocoa... I just don't use enough of it to get left over containers, lol. Brilliant.
    Cath x

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails