donderdag 4 april 2019

Distress op Steenpapier

Steenpapier is nieuw in het assortiment van KiCoStamps, en geweldig leuk om mee te werken!

Steenpapier is voor 80% gemaakt van calciumcarbonaat wat afkomstig is uit afvalmateriaal van steengroeven.
Het bestaat uit mineralen,  het is volledig recyclebaar en wordt gemaakt zonder gebruik van water of chemicaliën zoals zuur of bleekmiddelen. Het verontreinigt de natuur dus niet en er is geen boom voor gekapt!
Steenpapier is waterproof, het heeft een eierschaalachtige zachte structuur en is geschikt voor (kleur)potlood, acrylstiften, fineliners, markers, (alcohol)inkt, verf, en dergelijken.
Vooral bij gouache (plakkaat verf) en aquarelverf geeft het een heel eigen, uniek resultaat.
Maar, let op, het is niet geschikt voor welke printer dan ook!

Net als Yupo papier kun je steenpapier wel met de heattool drogen, maar met beleid. Dus niet met de heattool té dichtbij, niet té lang, en vooral veel heen en weer met je heattool.
Aan de lucht drogen geeft het beste resultaat (als je het geduld hebt,  ha ha!).

Ik besloot voor het eerste gebruik een soort vergelijkend warenonderzoek te doen door Distress inkt te gebruiken op steenpapier en DCP en dat naast elkaar te leggen.

De uiteindelijke kaart is gemaakt met steenpapier.



Hier heb ik alleen gesponst met Distress Broken China en Seedless Preserves.

Hier heb ik eerst gesponst met dezelfde kleuren, en daarna met een minimister wat water in mijn hand gesprayd en dat op de kaartjes gespetterd.
Goed te zien dat op het DCP papier de waterspetters wel wat van de kleur opnemen, maar dat op het steenpapier de kleur op de plek van de waterspetters volledig verdwijnt.

Hier heb ik de twee kleuren op mijn crafsheet afgedrukt en nat gesprayd .....

...... om daarna de kaartjes door de inkt te halen. 

Daarna blijven er altijd de nodige druppels op je craftsheet achter.
Door de kaartjes nogmaals door de inkt te halen, kun je met de achtergebleven druppels nog extra tekening in je achtergrond aanbrengen.
Maar .....

..... zoals ik met DCP ben gewend gaat dat heel prima.
Met het steenpapier gaat dat ook goed, zo lang je maar niet de hele grote natte druppels gebruikt, zie bij 1 op de craftsheet, maar de kleinere bijna opgedroogde druppeltjes, zoals bij cijfer 2 op de craftsheet. Gebruik je namelijk voor het aanbrengen van extra structuur opnieuw hele grote natte druppels, dan krijg je hetzelfde effect als wanneer je water op een gesponst kaartje spettert.
Het neem de kleur helemaal weg, of in dit geval gaat de eerder aangebrachte kleur over in de tweede kleur als je het opnieuw nat maakt (aan de rechterkant en onderkant op het linker kaartje).

SAMENGEVAT
(ook op de Art Specially in de stand van KiCoStamps)


Tijd om aan de kaart te beginnen!
Hier heb ik Broken China en Seedless Preserves op de craftsheet aangebracht, nat gesprayd en het kaartje steenpapier er doorheen gehaald.

Ik heb de bloem met een watervaste zwarte inkt gestempeld en ook meteen twee maskers gemaakt.
Ik vergat een foto te maken ...... maar ik heb eerst de middelste bloem vooraan gestempeld en hier het eerste masker op gelegd. Daarna heb ik de tweede bloem rechts gestempeld, en hier het tweede masker op gelegd. En tot slot de derde bloem links achteraan gestempeld. 

Daarna heb ik met zwart de tekst en grote waterspetters gestempeld, en met een zwarte Posca de bloemenstelen getekend.
Met Met Broken China en een waterpenseel heb ik de gekleurde waterspetters gemaakt.
De bloemen en gestempelde spetters heb ik met een waterpenseel ingekleurd met Broken China, Seedless Preserves en accenten met een witte en roze Sparkling Signo. 

Tot slot de randen met zwart gesponst en de kaart gemat op zwart en een bijpassende kleur cardstock.


De stempels zijn van KiCoStamps:
Divers 25, plate 150A en 150B (ook samen te bestellen in A4 formaat)

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress inkt, Tumbled Glass, Broken China, Seedless Preserves
Waterpenseel
Signo wit
Signo Sparklink, Pink
Posca PC-1M 0,7 mm bullet shaped wit
Steenpapier 200 micron
DCP 250 grams
Minimister met water
Craftsheet
     

3 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de foto's en goede uitleg. IK heb met stone paper gewerkt maar van een ander merk. Deze vellen zijn veel groter.
    Prachtige resultaten.
    LIefs Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  2. What a fabulous result with your 'rock paper'. I love the way the water drops bubbled up on it to give you that gorgeous background. Lovely to see your side by side comparison...really interesting. Your finished article is gorgeous!
    Cath x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super Yvon....en had al steenpapier besteld bij Conny, lijkt me gaaf! tot gauw he, liefs

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails