maandag 28 januari 2019

De weg kennen .....

Vanmiddag begon ik aan een kaart voor op het KiCoStamps blog, zonder ook maar enig idee te hebben wat het zou worden.
Ik ben begonnen met het doorbladeren van mijn mappen met stempels en bij het zien van de twee bomen dacht ik, dat zou het misschien kunnen worden.


Ik heb een kaart van 15x15 cm gesneden en daar de twee bomen met zwart op gestempeld.
Met behulp van de lijnen op de snijmat heb ik een stukje maskertape recht op de kaart geplakt.
Op een ander stukje maskertape heb ik de bovenkant van de bomen nogmaals gestempeld,  uitgeknipt en op de bomen op de kaart geplakt.


Achtereenvolgens heb ik de kaart gesponst met Distress Oxide Mustard Seed, Spiced Marmelade, Carved Pumpkin, Candied Apple en Fired Brick.
Daarbij heb ik steeds gesponst vanaf het stukje maskertape naar boven, zodat de meeste kleur vanaf de horizon komt.
Als je daarmee klaar bent, haal je de maskertape van bomen en van de onderkant van de kaart weg.

Verplaats de maskertape naar de bovenkant van de kaart.
Voordat je de onderkant gaat sponsen, heb ik met een Micron pen nog een pad getekend wat ik met Vintage Photo bruin heb gesponst.

De onderkant van de kaart heb ik gesponst met Peeled Paint en op sommige plekken met wat Mowed Lawn
Verwijder daarna de maskertape van de bovenkant en van de bomen. Daar komt nu het wit van de kaart tevoorschijn.

Stempel nu nogmaals de bomen in het midden van een vel printpapier. Ik heb daar gewoon de achterkant van een pakbon voor gebruikt die anders toch maar weggegooid zou worden.
Knip het "bladerdek" van de bomen uit waardoor in het vel papier twee gaten ontstaan, en leg het vel papier met de gaten op het bladerdek van de kaart.

Spons nu met Peeled Paint het bladerdek groen .....

 ..... en stempel de tekst van de Vintage sheet door de opening van het vel papier heen op het bladerdek, ook met Peeled Paint.

Als je het vel papier verwijderd, is dit het resultaat.

Kleur met stiften of potloden de rand van het bladerdek en geef ook wat accenten op het bladerdek zelf.
Kleur de stam van de bomen met bruin en groen en geef bladerdek en boomstammen wat witte accenten met een Signo pen.
Trek iets van het zonlicht door op het gras waardoor de horizon een iets minder harde lijn krijgt.
In het gras heb ik met een Micron pen wat horizontale lijntjes getekend zodat er wat structuur in het grasveld komt.

Met wat water in mijn hand heb ik spetters op de kaart gemaakt. Deze heel even laten drogen en dan afdeppen met een stukje keukenrol.
NU pas mag je de kaart met de heattool drogen. Doe dit niet vóór het spetteren, dan werkt deze techniek niet meer en nemen de spetters geen inkt meer op van de kaart.

Tot slot maak je de kaart verder af met de kleine boompjes, de olifantjes en de tekst.
Ik heb erg getwijfeld of ik nu wel of geen vogels in de lucht zou stempelen, maar toch besloten dat eens een keer niet te doen en het te laten voor wat het is.


Veel plezier met stempelen, groetjes van Yvon


De stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 23, plate 137
Vintage 3, plate 66
Freebiesheet 1
Freebiesheet 3, Limited Edition
Tekstsheet 30, plate 138

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress Oxide inkt, Mustard Seed, Spiced Marmelade, Carved Pumpkin, Candied Apple, Fired Brick, Vintage Photo, Peeled Paint, Mowed Lawn
Signo wit
Micron zwart 005
Maskertape
Stiften of potloden in groen en bruin
Minimister met water
   

1 opmerking:

  1. Wat een mooie warme kaart met gave tekst Yvon. Doet een beetje aan Afrika-plaatjes denken. Dank je wel voor de duidelijke uitleg.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails