woensdag 5 mei 2021

KiCo Challenge: Eén afbeelding en één tekst

Vandaag maak ik voor de KiCoStamps Challenge een paar kaartjes met een voor mij redelijk grote uitdaging: Gebruik één stempel en één tekst.
Met meestal volle kaarten of Art Journal pagina's is dit voor mij wel een dingetje.....

Maar wel voor verschillende opvatting vatbaar.
Je kunt 1 afbeelding gebruiken die je ook maar één keer op de kaart afdrukt.
Maar je kunt ook 1 afbeelding verschillende keren afdrukken.
Zo kun je ook een woord gebruiken wat je één keer of meerdere keren afdrukt. Of een tekst die bijvoorbeeld is samengesteld uit meerdere stempels, maar wel één tekst vormt.



Ik begon met een staande kaart, maar een kop thee en een kleine watersnood verder ging ik over op een liggende kaart, maar het principe van de eerste stap is hetzelfde; Ik heb de tekst gestempeld met zwart, en direct daarna een masker gemaakt om de tekst af te dekken als ik de bloem ga stempelen.

De tekst is van Jan Knippenberg, kortweg Knip voor zijn leerlingen en collega's. Knip was één van de twee favoriete leraren op de middelbare school, en mijn geschiedenisleraar in de brugklas en 2 en 3 Havo.
Als leraar heb ik eigenlijk niets van hem geleerd, maar als  mens des te meer! Wat een geweldige vent!
Zijn uitspraken en teksten hebben vooral te maken met zijn manier van leven, onder andere als  ultralange afstands-/duurloper.
Voor Knip was lopen geen sport, maar een manier van reizen.
Hij liep bijvoorbeeld van Hoek van Holland naar Stockholm, 1600 km in 18 dagen, dat is ruim een dubbele marathon per dag!
In totaal heeft hij 200.000 km gelopen, dat is vijf keer de aarde rond!
Helaas veel te vroeg op 47-jarige leeftijd overleden. Voor mij iemand waar ik veel van heb geleerd. 

Even een uitstapje over hoe er bij KiCoStamps een tekst van Knip op de laatste tekst- en stempelsheet verscheen.



Ik ga de bloemen inkleuren met potlood, kleuren die ik in hele dunne laagjes aanbreng.
Omdat het potloden op oliebasis zijn, kun je de kleuren geweldig goed blenden en ook uitvegen met een doezelaar.
Potloden op oliebasis zijn bijvoorbeeld deze Derwent Lightfast potloden, maar voor wie ze nog heeft, ook de oude Karisma potloden zijn op oliebasis. Omdat die bij mij een beetje oud en versleten/op zijn, komen er langzamerhand nieuwe potloden bij.


Door steeds iets meer kleur toe te voegen, en opnieuw te blenden, creëer je steeds meer kleur en diepte in je afbeelding.




Door her en der in de holletjes van de bloem een donker accent aan te brengen, maak je wat schaduw.....


..... en het is natuurlijk aan je eigen smaak of je dat wel of niet wil doen, en zo ja, hoeveel.


Tot slot breng ik met een zwarte Signo wat "meeldraden" aan, en daarna nog witte accenten met eerst een wit potlood en daarna met een witte Signo.




Heel veel stempelplezier! Groetjes van Yvon 


De stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 14, plate 99
Tekstsheet 40, plate 165 (De wind waait....)
Tekstsheet 38, plate 163 (Dierbaar)

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Derwent Lightfast potloden (in ieder geval op oliebasis, dus Karisma kan ook)
Signo wit en zwart
Doezelaar
Craft karton/cardstock


Natuurlijk zijn er wat variaties te bedenken in kleur en tekst.




Zo klein als een cadeaukaartje.



Niet iedereen vindt de meeldraden leuk, het kan natuurlijk ook zonder.






1 opmerking:

  1. Oh Yvonne wat een prachtige kaarten, je inspireert me meteen om mee te kleuren. Heerlijk ! En dankjewel voor het mooie verhaal.
    Groetjes
    Margo

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails