vrijdag 12 april 2019

Steenpapier en Color Burst op de Art Specially

Komend weekend op de Art Specially zal ik bij KiCoStamps beide dagen aan het begin van de middag een demo geven met Steenpapier en Color Burst.
Het geeft zo'n geweldig leuk effect!
De twee kaarten die ik hier laat zien, neem ik ook mee naar de Art Specially (plus nog wat andere voorbeelden met wat-wel-en-niet-te-doen op steenpapier).



Beide kaarten zijn op dezelfde manier gemaakt, met dezelfde kleuren Color Burst in de achtergrond en met gebruik van dezelfde stempelsheet van KiCoStamps.
De beschrijving/foto's is van de kaart met rode bloem.

Je hebt maar heel weinig poeder van de Color Burst nodig omdat het een heel hoog pigment heeft en dus meteen behoorlijk wat kleur afgeeft zodra je het vermengt met water.
Door blauw en geel te gebruiken, krijg je bij het vermengen met water ook een groene kleur, vandaar dat ik expres die twee kleuren heb gepakt.
Ik wil graag een deel wit op de kaart behouden, daarom heb ik alleen wat poeder gestrooid op de onderkant en linkerkant van de kaart van steenpapier.
Vervolgens spray ik flink wat water op de kaart, maar je kunt de hoeveelheid water natuurlijk naar je eigen smaak variëren.

Ik ga de kaart drogen met de heattool.
MAAR ..... Pas er voor op dat je de heattool niet heel dicht op het steenpapier houdt, en ook niet te lang achter elkaar, daar kan het papier niet goed tegen, het gaat dan krom trekken.
Ik wapper als het ware met de heattool heen en weer, zo'n 20 cm boven de kaart, en haal de warmte van de heattool ook regelmatig even een paar seconden van de kaart af.
Meteen nadat je de heattool gaat gebruiken zie je prachtige patronen op het papier tevoorschijn komen.
Je kunt wat water toevoegen, maar bijvoorbeeld ook heel licht in de minimister knijpen zodat er weinig spray ontstaat, links onder op de kaart,  maar wat wel een leuk effect geeft.

Omdat ik zoveel water heb gebruikt, laat ik voorzichtig wat water weglopen op het stukje keukenrol wat ik onder de kaart heb gelegd.
Je kunt natuurlijk ook met een minimister wat water toevoegen als je vindt dat je teveel water van de kaart hebt laten lopen, ook daar ontstaan weer aparte patronen door.
Door de kaart wat heen en weer te bewegen droogt er steeds een plekje waar nog maar weinig water op de kaart ligt, waardoor je die mooie kringen krijgt en er aparte effecten ontstaan.
Natuurlijk is dat een kwestie van smaak, maar ik vind het mooi.

Als de kaart droog is stempel ik met een watervaste inkt de bloem.
Ook deze met de heattool drogen voordat je de bloem gaat inkleuren.

Voor het inkleuren van de bloem heb ik een paar korreltjes Color Burst Fuchsia en Violet op een acrylblok gedaan en dat met een waterpenseel nat gemaakt.
Het acrylblok leg ik dan op een wit papiertje zodat ik goed kan zien hoe de kleur is.
Ik had verwacht dat bij het inkleuren de natte Color Burst aan het waterpenseel zou doorlopen op de kleuren van de achtergrond, maar dat gebeurt dus niet!

Omdat ik verzuimd heb bij de kaart met rode bloem een foto van de spetters te maken met op de bloem en tekst een masker, gebruik ik daar hier de foto van de kaart met oranje bloem voor.
Voor de bloem dus een masker stempelen en knippen, en dat op de bloem en tekst leggen.
Daarna met Daler inkt en een satéprikker spetters aanbrengen, die je ook weer droogt met de heattool.

Met de achtergrondstempel op plate 150A stempel ik met zwarte Archival inkt de hoekjes op de kaart en ik spons met dezelfde inkt de randen van de kaart.
Met een witte Signo pen geef ik de bloem witte accenten en ik mat de kaart op zwart papier.


Tot slot mat ik de kaarten op een bijpassende kleur cardstock.


Eigenlijk komt het er op neer dat je het beste kunt gaan uitproberen wat je leuk vindt op het steenpapier, welke effecten je leuk en mooi vindt.
Mislukken kan echt niet!
Vind je het toch niet mooi? Dan kun je altijd nog de achterkant van de kaart gebruiken!
En anders, het is maar papier!


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Divers 25, plate 150A en 150B (ook te koop als 1 sheet op A4 formaat!)
Tekstsheet 23, plate 105

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Color Burst, Lemon Yellow, Ultramarine Blue, Orange, Violet, fuchsia
Minimister met water
Waterpenseel
Daler Rowney Acrylic Ink, Flame Orange, Purple Lake
Satéprikker
Signo wit
Zig Clean Color Real Brush
Maskerpapier
en natuurlijk Steenpapier, 200 micron
   

1 opmerking:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails