zondag 13 oktober 2013

Papier maken van groenten en planten

Gisteren bij Marieke de Hoop van het Papierlab een waanzinnig leuke workshop gedaan, papier maken van groenten en planten.

Terwijl we aan het werk waren, vertelde Marieke in een korte inleiding over het ontstaan van papier, de achtergronden, wat heb je er voor nodig, hoe ga je te werk, enz.
In een bijna privé workshop op een locatie voor mij om de hoek kwamen we van alles te weten, en hebben we ons de hele dag verbaasd over alle wetenswaardigheden die we hoorden, maar ook onder onze handen zagen gebeuren.

Materialen verzamelen, voorbereiden, koken, pruttelen, roeren in een grote ketel, de overblijfselen verder prepareren om er uiteindelijk papier van te kunnen scheppen.
Wat een mazzel dat het droog was, nauwelijks waaide, het zonnetje er nog bij kwam, en we dus vooral veel buiten konden kledderen met veel water om ons papier te maken.

Een journalist van Dagblad Trouw kwam een kijkje nemen voor een artikel wat te doen in het weekend, dus binnenkort staat het ook nog ergens in de zaterdagse editie

Om 10.00 uur van start, ging ik om 17.00 uur moe maar heel voldaan met 15 prachtige velletjes papier naar huis.
Marieke, nogmaals harstikke bedankt voor een super leuke, leerzame en vooral inspiratievolle dag, ik heb echt genoten!!!

Op de keukenvloer uitgespreid zien ze er zo uit.
 
En stuk voor stuk ....
  
 
 
 
 
 
 
 
 
Verzamelen en voorbereiden ..... 

 Zo gaat het de pan in
 
Uit de pan moeten de vezels nog van de stokjes worden gepeuterd.

Er blijven heel veel schaaltjes en emmertjes met prutjes over.....
 
...waarna het eigenlijke papier scheppen kan beginnen!
 
Van al het papier ga ik een boekje maken waar alle zelf gemaakte velletjes in komen.
 


25 opmerkingen:

  1. Ziet er bijzonder uit! Hopelijk gaat de energie wat beter? Groetjes, Gerrina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtige vellen sieren jouw keukenvloer.
    Dit wordt alvast een mooi boekje en ik denk dat die workshop hééél interessant was!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauwwwwwwwwwww wat is dit super gaaf Yvon.
    Hier ga je vast iets heel moois mee maken.
    Kan me voorstellen dat je naar je zin hebt gehad op deze workshop.
    Hij lijkt me heel gaaf om te doen.

    Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit ziet er bijzonder uit Yvon...wat gaaf je eigen papier maken met al deze natuurlijke materialen. Erg mooie resultaten zo te zien op je foto's! Het gaat vast een prachtig boekje worden!

    Toedellsss Alie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, jij hebt ook een bijzonder vruchtbaar dagje gehad. Mooi papier hoor!! lijkt me ook erg leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wow was für wunderschöne Papiere sind das geworden!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ziet er een heel interessante workshop uit!!! Ik kijk al uit naar je boekje, de blaadjes zijn gewoon super, je boekje heeft niet veel extra's meer vandoen!!!Wat volg je toch altijd interessante workshops, mijn workshop van Anna Dabrowska Finnebair komt er weldar aan!!!

    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wow, wat een leuke workshop, ben jaloers:-) en wat een prachtige resultaten: Geweldig wat zal dit een super boekje worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Coby is me voor :) Het eerste dat ik dacht was:'Ooowww ik ben jaloers...' :)
    Wat heb je supermooi papier gemaakt, ik wacht met spanning je monsterboek af!
    Ik heb ooit bij Jolande van Luijk in Peize zo'n dag papier gemaakt, heerlijk. Lekker grote pannen op het vuur, we hadden een heel vezelbuffet met allerlei, net als jullie. Ik wil weer wel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuke workshop heb je gehad en mooie resultaten. Ben benieuwd naar het boekje dat je ervan gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat gaat een prachtboekje worden Yvon, om vaak in te bladeren en weer aan die superleuk workshop te denken. Een boekje vol inspiratie!
    Mooi blogbericht!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een klus. Het zijn prachtige papiertjes geworden, ben dan ook benieuwd hoe het boekje er uit zal zien.

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig! Ik zal toch ook eens wat vaker in mijn omgeving op zoek naar zulk soort WS!! Stonk het niet tijdens het pruttelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow! What amazing results Yvon! It looks like you had a wonderful day!
    Alison x

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dit ziet er erg leuk en spannend uit, Yvon!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat gaaf om dit zo te doen, en dan nog wel bijna om de hoek bij jou!
    Ben heel benieuwd naar jouw boekje in wording, Yvon.
    Hoop dat je accu weer een klein beetje is opgeladen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat gaaf dit staat ook op mijn lijstje. Bedankt voor alle leuke foto's !!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ziet er heel mooi uit! Leuk zo'n workshop!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. OOO meisje wat ben je heerlijk bezig geweest en wat een WAANZINNIG mooi resultaat , liefs Rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wow wat gaaf zeg, het ziet er prachtig uit!
    Groetjes Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jeetje, wat een prachtige velletjes papier heb je gemaakt. Lijkt me gaaf om dit echt helemaal zelf gedaan te hebben. Moe, maar voldaan na wel een hele lange (!) dag, lijkt mij. Leuk idee hoor, om van dit prachtige resultaat dan weer een boekje te maken. Succes daarmee en ik wacht het geduldig af. Groetjes Gery

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Roeren in een pruttelende ketel, bladeren, uh, stonden jullie bezemstelen netjes op een rijtje bij een boom in de tuin? Hihi wat een bijzondere workshop moet dit zijn geweest! Heb je het artikel vd krant al gesignaleerd? Mooie, heel mooie papiertjes heb je gemaakt, maar vooral vind ik het super dat je zo'n heerlijke dag had!!
    Dank je wel voor je berichten, je hoort snel van mij! Heel fijn relaxt weekend wens ik je toe!lieve groet van Bianca

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails