woensdag 1 april 2020

Van restje tot cadeaukaartje

Ik weet bijna zeker dat heel veel van ons het herkennen, die doos, of misschien wel dozen, vol met restjes.
En wat ga ik er nu mee doen, gooi ik ze weg, bewaren, eens uitzoeken, maar wat dan?, hoor ik ook meteen heel veel mensen zeggen.
Sommige dingen zijn groot genoeg om er een kaart van te maken, maar andere stukje zijn daar te klein voor.
Cadeaukaartjes dus!
En een blogpost met wat inspiratie wat je met die restjes kunt doen.



Een flinke stapel restjes die bijna allemaal te klein zijn om er rechtstreeks een kaart van te maken.

Maar dubbel gevouwen is het wel een prima formaat voor een cadeaukaartje, waar je met gemak een leuke afbeelding op kunt stempelen, eventueel met tekst, en waar ook nog genoeg ruimte binnenin het kaartje is om een boodschap achter te laten.
Ik snijd eerst alle kaartjes op formaat 13 cm breed en 8,5 cm hoog, dubbelgevouwen wordt het kaartje dan 6,5x8,5 cm. Ik houd er ook vooral rekening met dat het gekleurde deel, als dat een strook is, op z'n  minst een klein beetje recht op het kaartje komt.
Het was een hele grote stapel papier .....

..... gewapend met een kop thee, de snijliniaal en vouwbeen is dit de stapel die er van overblijft.
Voorlopig genoeg om cadeaukaartjes te maken!
En van de kleine stukjes die dan nog overbleven kon ik een paar ATC'tjes snijden, ook altijd mooi meegenomen.

Omdat ik de afbeeldingen ga inkleuren met Zig stiften (wateroplosbaar), is het belangrijk te stempelen met een watervaste inkt, ik heb hier Archival Jet Black gebruikt.
Maar op sommige kaartjes heb ik ook bloemen of tekst gestempeld met Versamark en geëmbost met witte of zwarte embossingpoeder.

Op de ondergrond die ik hier heb gemaakt met alcoholinkt en stencils op de gelliplate, blenden de Zig stiften heel erg goed, maar kun je ook kleuraccenten met een contrastkleur goed aanbrengen.
Tot slot heb ik met 1 kleur die ik ook heb gebruikt bij het inkleuren, gespetterd.
In de achterkant van het kaartje een gaatje geprikt en er een touwtje (of lintje) doorheen gehaald.

Hier onder nog een paar kaartjes, gewoon voor de inspiratie.






Ik hoop dat jullie wat ideeën hebben opgedaan voor het verwerken van jullie stapel restjes.


Fijne dag vandaag, veel stempelplezier, en voor nu vooral, blijf gezond!

Groetjes van Yvon


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 14, plate 99
Flora en Fauna 27, plate 155
Tekstsheet 23, plate 105
Tekstsheet 35, plate 158

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Versamark
Zig Clean Color Real Brush
KiCoStamps embossingpoeder Opaque Detail Black en White
Micron zwart 0.1
Signo wit
Gaatjespons
Touwtje/lintje
Heattool
Restjes papier
   

2 opmerkingen:

  1. Wow !!! Wat een leuke serie heb je gemaakt. Ja, een mens heeft altijd veel restjes en achtergrondjes... maar jij hebt er echt iets moois mee gemaakt. Ik voorzie altijd zo een deel kaartjes als ik mee doe in juni op een kunstmarktje of met kerstmis met onze vereniging op onze kerstmarkt, en dan geven ik meestal aan de klanten zo een of meerdere kaartjes... maar ik heb weer wat ideetjes van jou op gegaan.
    Groetjes en hou het gezond.Laurette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee, bedankt voor de tip! Mooie voorbeelden en leuke stempels.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails