vrijdag 18 oktober 2019

Distress Oxide spray op vloeipapier

Ik houd wel van een beetje experimenteren. En zo kwam ik er een tijdje geleden achter dat Distress Oxide spray op vloeipapier een hartstikke leuk effect geeft!
Dit weekend kun je het op 18, 19 en 20 oktober live volgen op de Paper Passion in Tilburg bij KiCoStamps, waar ze ook nog eens super leuke aanbiedingen van de Oxide spray hebben.



De techniek is eigenlijk heel simpel (en dat is ook wel eens fijn!).
Neem een stukje vloeipapier en leg dit op je craftsheet. Het maak niet uit of je de gladdere of ruwere kant boven legt.

Spray flink wat Distress Oxide spray op het vloeipapier zodat het flink doorweekt is. Hier heb ik dat gedaan door de kleuren naast elkaar te sprayen.
Je ziet nu al dat het patroon in het vloeipapier komt. Als je het papier met de heattool gaat drogen, wordt het patroon nog duidelijker, zie hier onder.
Het is belangrijk om het papier eerst helemaal met de heattool te drogen vóórdat je het van je craftsheet haalt. Als het vloeipapier nog nat is, dan scheurt het heel snel.

Boven en onder zie je de voorkant en achterkant van het papier. De ene kant is iets feller van kleur dan de andere kant en het is natuurlijk persoonlijke voorkeur wat je het mooiste vindt.
Gewoon even met een stukje vloeipapier uitproberen.

Na afloop blijft er best veel over op je craftsheet, maar het opnieuw gebruiken voor een ander stukje vloeipapier is geen succes. Ik heb het geprobeerd, maar vond het resultaat niet mooi, ook niet met het bijsprayen van Oxide spray. Je kunt het wel goed gebruiken om gewoon papier doorheen te halen!


Hier heb ik meerdere kleuren naast elkaar gebruikt, maar ook hier er voor zorgen dat je genoeg Oxide inkt sprayt en het vloeipapier goed nat is.
 
Natuurlijk heb ik de Oxide spray inkt ook op zwart vloeipapier geprobeerd, wat echt een heel ander effect geeft!

 
Op zwart vloeipapier komt er een soort glans over het papier, wat je bij wit vloeipapier niet krijgt en wat best heel apart is.

Maar..... Het zwarte vloeipapier laat ook een heel nare afdruk op je craftsheet achter! Ook al is je papier helemaal droog, dan nog moest ik het van mijn craftsheet af trekken, het leek er wel op vastgeplakt.
Mijn craftsheet werd wel weer schoon, maar ik moest flink boenen, onder de kraan en met een huishoudsponsje.
Dus wil je dat niet, dan kun je het zwarte vloeipapier beter overslaan. Maar ja, heel mooi is het wel!

Het witte vloeipapier heb ik uiteindelijk met zwart bestempeld met die prachtige bloem van de laatste Flora en Fauna sheets, die ik witte accenten met een Posca pen heb gegeven. Daar kun je prima mee werken op het gekleurde vloeipapier, het houdt er heel goed op.
Je kunt bijvoorbeeld niet de bloem nog eens extra gaan inkleuren met een nat (water)penseel of stift, dan wordt het toch al hele tere vloeipapier nat en het scheurt vrijwel meteen.
Maar ja, eigenlijk heeft het papier ook niet heel veel meer nodig dat de kleur die je met de Oxide spray hebt aangebracht.

Ik heb het vloeipapier op maar geknipt en gescheurd en opgeplakt op craft papier, naturel PaintOn papier en zwart PaintOn papier.
Tot slot heb ik met zwart de tekst gestempeld, ook van dezelfde Flora en Fauna sheet, en met Daler Rowney inkt de witte spetters gemaakt.

Veel stempelplezier, groetjes van Yvon


De stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 25, plate 154A

Inkt etc.:
Archival, Jet Black
Distress Oxide spray diverse lichte kleuren
Posca 0,7 mm bullet shaped white
Daler Rowney Acrylic Ink, White 011
Heattool
Craftsheet
Vloeipapier wit en zwart
   

2 opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails