zaterdag 7 september 2019

Klein boekje

Vandaag heb ik voor KiCoStamps een klein boekje gemaakt met de laatste Flora en Fauna sheets, verf en stencils.


Voor de pagina's gebruik ik 120 grams papier, voor de kaft 250 grams.
Ik snijd 4 A4 bladzijden door de helft en vouw het dubbel.

Wanneer je de dubbel gevouwen bladzijden in elkaar schuift, steekt er aan de zijkant een stukje uit.

Ik vind dat niet mooi en snijd van het hele pakketje in één keer het overstekende randje er af.

Op het vel DCP 250 grams doe ik wat kleine dotjes verf en veeg dat met een babywipe uit over het vel papier.


Voor het aanbrengen van de laagjes met patronen gebruik ik stencils met kleine motiefjes.
Ik doe van een aantal kleuren een klein dotje verf op mijn craftsheet, haal er met een sponsje weinig verf vanaf en  dep daar nog eens de meeste verf vanaf.
Op deze manier breng ik met verschillende kleuren roze, paars en lila heel veel patroon aan op het vel DCP papier.


Wanneer ik tevreden ben met het stencillen, kleur ik ook nog de achterkant van het A4 vel, wat straks immers de binnenkant van het boekje wordt.

Behalve kleur met verf en stencils, breng ik ook nog meer accenten aan met (delen van) achtergrondstempels en roze/paarse watervaste inkt.
Daarna snijd ik het vel door midden en gebruik voor 1 boekje een half A4, maar de andere helft bewaar ik natuurlijk voor nog een boekje, of als achtergrond voor een kaart.

Als alles goed droog is, stempel ik met zwart een paar keer de bloem.

De tekst stempel ik ook met zwart en de bloem ga ik inkleuren met Distress inkt en een waterpenseel.

Als de bloemen ingekleurd zijn, dan de kaft goed drogen .....

 ..... voordat je verder gaat met het kleuren van de bloemstelen, het aanbrengen van witte accenten, witte stippen spetteren met Daler inkt, en het stempelen van een paar bijtjes.
De randen van de kaft spons ik zwart.
De kaft van het boekje is nu klaar.

Ik heb er voor gekozen om 4 gaatjes in het boekje te prikken, wat 14,8 cm hoog is, voor het gemak ga ik uit van 15 cm.
Wanneer je 4 gaatjes in het boekje wilt prikken betekent het dat je de 15 cm moet delen door 5 om de gaten op gelijke afstand te krijgen, zie foto van het boekje.
15:5= 3 cm. Ik teken met een potlood 3 cm vanaf de onderkant voor het eerste gaatje, en nog eens 3 cm verder voor het 2e gaatje, dus op 6 cm vanaf de onderkant.
Datzelfde doe ik vanaf de bovenkant, op 3 cm en op 6 cm teken ik een prikgaatje af. Tussen de middelste twee gaatjes is de afstand dan net 2 mm kleiner omdat het boekje geen 15 cm hoog is, maar 14,8 cm. Op deze manier los je dat toch makkelijk op zonder heel veel te hoeven rekenen.

Met een prikpen met lange dunne punt prik ik op de afgetekende puntjes een gaatje, dit is dus tegelijk door alle bladzijden, inclusief de kaft!

Dan ga ik het boekje in elkaar naaien. Veel mensen denken dan, maar waar begin ik?
Ik wil graag aan de buitenkant de laatste twee stukjes garen, zodat ik daar een knoopje in kan leggen.
Daarom steek ik vanaf buiten de naald in het 2e gat van boven, cijfertje 1 (of van onderen, dat maakt natuurlijk niet uit), zie foto hier boven.
Vanaf 1 steek je dus van buiten naar binnen (zie foto hier onder links), en ga je aan de binnenkant naar het volgende = 3e gat van boven, cijfertje 2 op de tekening, en steek je naald weer naar buiten.
Op deze manier volg je de cijfertjes tot en met cijfertje 8 .....

 
..... waar je met de naald als laatste weer naar buiten komt.

Tussen het 2e en 3e gaatje aan de buitenkant steken nu twee stukjes draad waar je een knoopje in kunt maken.
Je boekje zit in elkaar!



Veel stempelplezier en natuurlijk met het maken van het boekje!


Alle stempels zijn van KiCoStamps:
Flora en Fauna 25/plate 154A, 26/plate 154B, 27/plate 155
Tekstsheet 33, plate 153
Achtergronden 5/plate 85, 7/plate 104. 11/plate 139

Inkt etc.:
Archival, Jet Black, Vibrant Fuchsia, Majestic Violet
StazOn, Royal Purple
Amsterdam Acrylverf, Reflexrose 384, Primairmagenta 369, Quinacrionerose 385, Permanentroodviolet licht 577, Ultramarijnviolet 519
Daler Rowney Acrylic Ink, White 011
Signo wit
Stencils: Triangle Sunburst TCW559, Mini Flower Frentzy TCW157s, Mini Ring Doily TCW460s, Mini Mayan Calendar TCW321s. Doodle Flower TCW94, Cadencecraft MA-24
Zwart garen (lengte draad = 2x de hoogte van je boekje)
Craftsheet
Sponsjes
1 vel DCP papier 250 grams
4 vel papier 120 grams door midden gesneden
   

3 opmerkingen:

  1. Wat een mooie beschrijving, heel duidelijk. Dank je wel Yvonne. Het boekje is erg leuk geworden en ik houd wel van deze kleuren. 😀
    Fijne zo dag. Ik ga vandaag naar de open dag bij Pascale Tichelaar in Zwolle.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Yvonne,
    Dankjewel voor je duidelijke uitleg over zowel het kastje maken, als van het boekje in elkaar zetten.
    Heb zelf ook al wel boekjes gemaakt op deze manier, maar met 3 gaatjes (kleinere boekjes van “afvalreepjes” papier.
    Het is toch lekker om even te lezen en te zien, hoe een ander dat doet.
    Je kaft is schitterend gedecoreerd met allerlei verschillende stencils en stempels, mooooi!!
    Dat wil ik zeker gaan proberen met jouw voorbeelden erbij.
    Wens jou een goede zondag toe met misschien veel hobbyplezier??
    Lieve groetjes van Gery

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuk dit Yvon! Ga ik zeker proberen zo'n boekje. Groetjes Michelle

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails